Safari i Kenya

SAFARI I KENYA

Kim og jeg giftet oss i september (hurra!), og bryllupsreisen ble lagt til Kenya og Zanzibar.

HAPPY COUPLE: Det var stor stas å være på safari! Foto: Hedda Bjerén

Å dra på safari er uten tvil den mest spektakulære reiseopplevelsen jeg har hatt så langt. Jeg synes det var SÅ stas å se de ville dyrene i sitt naturlige habitat. Stort!

GUIDE: Kim og vår dyktige guide, Joshua. Foto: Hedda Bjerén

OUR RIDE: Denne fine safaribilen kjørte vi rundt i hele uken, sammen med Joshua og et hyggelig par fra Danmark. Foto: Hedda Bjerén

ORGANISERT TUR

Vi bestilte vår reise av byrået Afrikasafari.no, fordi vi ønsket et fast opplegg hvor alt var rigget til for oss av noen som hadde lang erfaring med både safari, Kenya og Tanzania. Det hadde vært litt vanskelig å orientere seg, finne fram til alle de flotte stedene vi ønsket å se, på egenhånd. I og med at Kenya er så langt hjemmefra, føltes det også enkelt og trygt at noen med peilig laget et opplegg for oss.

Da vi gikk av flyet i Nairobi i Kenya, ble vi møtt av sjåføren vår, Joshua, han skulle være sammen med oss hele safariuken. Vi delte safaribil med et hyggelig par fra Danmark, og Joshua tok oss med på turen sørover, mot nasjonalparken Amboseli.

JUNGELENS DRONNING: Dette var den første løven vi så. Flere skulle det bli! Foto: Hedda Bjerén

I AMBOSELI: I dette området finnes det mange elefanter. Disse var på vandring mot sumpen for å drikke vann. Foto: Hedda Bjerén

ELEFANTER: Som mor, så barn. Foto: Hedda Bjerén

AMBOSELI NASJONALPARK

Amboseli, med sin vakre utsikt til Kilimanjaro, er en av Kenyas minste nasjonalparker, og det nest mest populære safariområdet. Parken er spesielt kjent for sine store elefantflokker og at den huser hundrevis av fuglearter.

PASS PÅ FOTGJENGERNE: Disse flotte fyrene krysset gaten, sakte, på lange, stilkete bein. Foto: Hedda Bjerén

SE, ZEBRA: Vi så mange zebraer, såpass mange at det etterhvert føltes dagligdags. Foto: Hedda Bjerén

I Amboseli så vi blant annet zebra, gnu, struts, villsvin, bøffel, giraff, hyene og løve.

Fy flate, så stas det var å se disse dyrene!

Jeg trodde safari var slik at du kjørte langt om lenge før du kanskje så ett dyr, så kjørte du lenge og så en liten flokk, men nei. Sånn er det ikke. Det er kjempemange dyr over alt! Jeg ble veldig fascinert av å se hvor mange dyrearter som lever sammen på sletta i full harmoni. Jeg visste ikke at det var sånn, og det var så vakkert å se.

Og jeg må bare si at filmen Løvenes Konge fra Disney virkelig er spot on! Det er sånn som på den tegnefilmen. Vi kjente igjen Pumba og alle de andre rare dyrene, hehe. Disneys crew må ha vært i Kenya da de gjorde research til den tegnefilmen. Og ja, "hakuna matata" hørte vi hver eneste dag, det er et vanlig uttrykk i både Kenya og Tanzania, og betyr noe sånt som "alt i orden, ikke noe problem".

IMPALA: Den følelsen, når du har øyekontakt med en antilope. 😍 Foto: Hedda Bjerén

Da vi så den aller første zebraen ble vi helt ville og tok kjempemange bilder. Etter hvert ble vi veldig vant til å se zebra og gnu, de er over alt! Også giraffer og elefanter så vi veldig ofte. Utrolig gøy!

MEKTIGE MASAI MARA: Når du midt i løvenes rike, Masai Mara, bare skal løpe bort til nærmeste tre for en liten tissepause, og innser at du er litt vel langt unna bilen. Bare du og en bøffelskalle ... 😆

LØVEUNGER: I Masai Mara var vi så heldige å møte på en løvemamma med hele elleve løvebarn - et stort øyeblikk for oss. Foto: Hedda Bjerén

MASAI MARA

I verdensberømte Masai Mara, Afrikas mest populæret safarimål, hadde vi et par dager. Parken har fått sitt navn etter masaiene og elven Mara.

Masai Mara har høy tetthet av dyr, og her er det store muligheter for å se "De fem store". Naturen er vakker, både tomme sletter og frodige kratt og enger. Store, tørre områder og svære, våte sumper og vannhull.

Den ene dagen var vi på en heldags game drive. Hele dagen ble brukt til å lete etter de forskjellige dyrene. Vår guide, Joshua, var kjempeflink til å finne alle de forskjellige områdene, og styre i retning av dyrene vi håpet å få se.

Vi hadde også pikniklunsj ute på sletten - en spennende og annerledes lunsj, i forhold til hva jeg er vant til, for å si det mildt. Det er noe eget å sitte på et teppe ute på en svær slette, med zebra gressende ved siden av.

VIDEO AV NESHORNET VI SÅ I MASAI MARA:

DE FEM STORE

"De fem store" er elefant, løve, leopard, bøffel og neshorn, og det er et mål for de fleste på safari å få sett disse artene. Vi var så heldige at vi fikk se alle.

Vi så mange elefanter, løver og bøfler. Så mange at jeg for lengst har mistet tellingen. Men vi så kun én leopard og ett neshorn.

Leoparden lå høyt oppe i et tre og slappet av, mens neshornet spankulerte rundt på sletten. Det var helt fantastisk å se dem.

Fram til slutten av 70-tallet var det mange neshorn i Masai Mara, men på grunn av ulovlig jakt er de nå utrydningstruet. I Masai Mara er det kun 16 stykker igjen. Vi følte oss veldig heldige som fikk se en av dem.

VIDEO AV EN FLOKK LØVEUNGER VI SÅ I MASAI MARA:

LAKE NAIVASHA

En av dagene dro vi på båttur på Lake Naivasha, en ferskvannselv i Kenya med et rikt dyreliv.  Her så vi mange store flokker med flodhest. Mange av dem lå og sov i vannet. De var så søte, synes jeg! Men flodhesten er et av de mest aggressive dyrene, så vi holdt trygg avstand.

PÅ BÅTTUR: Vi hadde med oss guide ut på Lake Naivasha, og fikk oppleve det spennende dyrelivet der. Foto: Privat

PELIKAN PÅ LAKE NAIVASHA: Vi så en svær pelikan som fanget fisk i vannet. Foto: Hedda Bjerén

FLODHEST: Det var kjempespennende å se disse søte, men farlige, dyrene på nært hold. Foto: Hedda Bjerén

MARAFLODEN

Vi kjørte også til Marafloden for å se på kjempekrokodillene. Noen av dem er nesten 100 år gamle, fascinerende og skumle dyr! Da vi så dem lå de og kjølte seg ned ved siden av en stor flodhestfamilie.

VIDEO AV KROKODILLER OG FLODHEST I MARAFLODEN:

AMBOSELI SOPA LODGE: Dette bildet er tatt i lobbyen. Se på det flotte taket! Foto: Hedda Bjerén/Snap: @heddabully

HOTELLER OG OVERNATTINGSSTEDER

Det kan være greit å vite at varmtvann og strøm kun er tilgjengelig i gitte tidsrom på de fleste hoteller ved safariområdene i Kenya. Det var ikke noe problem for oss, for vi var ute på safari da disse tingene ikke var tilgjengelig. I tillegg har ikke alle rommene hårføner, så ta med det hjemmefra hvis du bestemmer deg for å reise hit. Jeg hadde IKKE med hårføner, og hadde et vare strev med å få tak i det da jeg var i Kenya, haha.

• Amboseli Sopa Lodge: Vi bodde på flere flotte lodger i løpet av vår safarireise. De to første dagene overnattet vi på Amboseli Sopa Lodge, flott plassert rett utenfor Amboseli nasjonalpark og Kilimanjaro. Lodgen består av mange fine hytter spredt over hotellområdet, og de har basseng (som vi dessverre ikke rakk å teste), restaurant og bar. Og apekatter! Første morgenen vår der sto jeg opp og trakk fra gardinene, og der - i vinduskarmen vår - satt utrolig nok en liten apekatt og diet barnet sitt! For en start på dagen for oss!

• Lake Naivasha Sopa Resort: Dette var mitt favoritthotell på denne turen - uten tvil! Faktisk må jeg si dette er mitt favoritthotell ever! Og det er mest på grunn av alle de ville dyra som bor i hagen. Giraff, vannbukk, aper, zebra og flodhest var bare noen av de fantastiske dyra som spankulerte rundt i hagen. Jeg ble helt henrykt da jeg oppdaget det, og Kim og jeg løp ut for å stå nærme disse dyrene. For en opplevelse! Og på kvelden, når vi skulle til restauranten for å spise middag, måtte vi ringe til lobbyen, og så kom det en ansatt med lommelykt og hentet oss i en liten golfbil. Dette fordi at da var hagen full av flodhest! Da vi kjørte i golfbilen så vi mange! I tillegg til det fantastiske dyrelivet her, var hytten vi bodde i også kjempefin og romslig. Da de bygde hotellet passet de på å sette opp hyttene slik at de slapp å felle noen av de mange trærne som er i hagen - det liker jeg, at de har tenkt på miljøet. Hotellet har to svømmebassenger, spa, tennisbane, bar og restaurant.
  • Masai Mara Sopa Lodge: Også dette en nydelig lodge bestående av mange fine, runde hytter i tradisjonell afrikansk stil. Lodgen har restaurant, bar, butikk og basseng. Lodgen ligger rett utenfor Masai Mara naturpark.

APESTREKER: Gøy med aper på hotellet! Dette skiltet sto på eiendommen til Amboseli Sopa Lodge. Foto: Hedda Bjerén/Snap: @heddabully

VILL START PÅ DAGEN: Jeg ble temmelig sjokkert da jeg så at vi hadde en apekatt i vinduskarmen som satt og diet barnet sitt. Smelt! Dessverre ble bildet dårlig, for jeg tok det med mobilen i full fart, livredd for å skremme dem vekk. Foto: Hedda Bjerén

MASAI: Masaiene er kjente for sine røde drakter og for at de er så høye. Det var ikke alle masaiene vi så som var så utpreget høye, men denne karen, som vi møte på Amboseli Sopa Lodge, var omtrent like høy som Kim. Foto: Hedda Bjerén

I tillegg til å kjøre rundt i safaribilen i de forskjellige naturparkene, var vi også på besøk på et elefantbarnehjem, vi håndmatet giraffer i en giraffpark, besøkte en Masai-landsby og vi spiste lunsj i Karen Blixens coffe garden.

Etter en fantastisk uke på safari, fløy vi videre til Zanzibar - hvor en uke med bare bading og avslapping ventet. Jeg er kjempefornøyd med at vi valge dette som vår bryllupsreise.

Har du noen spørsmål om safari? Ikke nøl med å skrive til meg i kommentarfeltet nedenfor her eller på Tenk Kofferts Facebook-side.