Tenk Koffert i 2017

2017 har for meg bydd på mye fint. Dette var året jeg giftet meg med mannen i mitt liv. Sønnen min ble konfirmert. Og i mai lanserte jeg reisebloggen Tenk Koffert. Året har gitt meg mange fine reiser og spennende opplevelser.

Det har selvfølgelig vært nedturer i dette året også, sånn er jo livet, men nedturer velger jeg å ikke se tilbake på. Sånt prøver jeg å børste av meg og heller gå videre.

Sånn kort oppsummert må jeg si at 2017 har vært et kjempefint år for meg.

JANUAR

Januar tilbragte jeg for det meste hjemme i Lillestrøm. Bildet er fra en tur til Fetsund lenser, som ligger en kort kjøretur unna der vi bor. Et fint turområde med museum og kafé.

JANUAR: Tur til Fetsund lenser. Foto: Hedda Bjerén

FEBRUAR

Februar var også en rolig måned for meg. Mange av dagene ble brukt til å gå deilige turer i marka. Les mer om flotte ruter i Oslomarka her.

FEBRUAR: Tuir til Mariholtet med min venninne, Marianne, og hundene våre. Foto: Hedda Bjerén

MARS

I mars dro min venninne, Trude, og jeg en tur til Gøteborg for å kjøpe brudekjole til meg. Vi fant kjolen hos Zetterberg. Ellers brukte vi turen til shopping, god mat og gode drinker.

MARS: I mars dro min venninne, Trude, og jeg til Göteborg for å kjøpe brudekjole til meg. Her sitter vi på mitt favoritthotell, Pigalle, og feirer med champagne. Foto: Trude Brøndelsbo

MARS: Trude og Hedda i Gøteborg. Foto: Hedda Bjerén

APRIL

April ble en sosial måned med turer i marka, gjenforening med gamle kolleager fra bladet Kamille, jeg testet nyåpnede Vippa og mannen og jeg var på date på en restaurant som nylig hadde åpnet i Lillestrøm, Raus.

APRIL: Koselig gjenforening med tidligere kollegaer i Kamille. Her skåler Caroline og jeg. Foto: Agneta Soleim

APRIL: Flere turer i skog og mark med Snoopy og Ruby. Foto: Hedda Bjerén

APRIL: Min venninne, Line, og jeg testet ut Vippa, som var helt nytt. Herlig mat i kule, rustikke lokaler. Og været var så fint at vi kunne sitte ute. Foto: Hedda Bjerén

APRIL: Date med mannen på en ny restaurant i Lillestrøm som heter Raus. Her var det kjempegod mat. Pluss for at man får servert popcorn til vinen! Foto: Hedda Bjerén

MAI

Mai var en høydare! Da skjedde det mye gøy. Ikke bare gikk sønnen min over i de voksnes rekker, som det heter. Han konfirmerte seg og vi hadde hyggelig selskap her hjemme. Jeg reiste også flere ganger i mai, og besøkte flere byer i regionen Castilla-La Mancha i Spania, samt at jeg reiste til Helsinki i Finland.

MAI: Første reisen i mai gikk til Chinchón i Spania. Dette kommer det en sak på her på Tenk Koffert om ikke så lenge. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Neste stopp var byen Aranjuez, hvor jeg spiste særdeles god asparges. 😋 Så besøkte jeg byene Colmenar de Oreja og Aranjuez, i begge disse byene var jeg på vinsmaking. Jeg var også innom en bitteliten ostefabrikk, lærte om produksjonen og fikk smake på et par av produktene — supergod ost, var helt nødt til å kjøpe med meg to pakker hjem. 😋🧀 Jeg var også på Museo Ulpiano Checa. Checa er en anerkjent og prisvinnende spansk kunstner.

MAI: Jeg besøkte også en by utenfor Madrid som heter Alcalá de Henares. Byen står på UNESCOs verdensarvliste. Det bor over 200 000 mennesker her, men Alcalá oppleves likevel som liten og sjarmerende. Bildet er fra gågata. 😊 Foto: Hedda Bjerén

MAI: Neste stopp var Madrid, der var vi på tapas-til-tapas-runde, noe som er typisk for byen. Et par glass vin og noen småretter på hvert sted. Gøy og godt! 😋👍 Foto:  Hamaca Reiseblogg

MAI: Neste stopp var Madrid, der var vi på tapas-til-tapas-runde, noe som er typisk for byen. Et par glass vin og noen småretter på hvert sted. Gøy og godt! 😋👍 Foto: Hamaca Reiseblogg

MAI: Så var jeg hjemme igjen, og vi feriet konfirmasjonen til verdens beste Didrik. ❤️ En rørende og fin dag. 😢 Foto: Privat

MAI: Her er hele gjengen min. Jeg er heldig som har så mange fine karer i livet mitt. ❤️ Foto: Privat

MAI: Så reiste jeg til Laguna de Ruidera natural park, et par timers kjøring fra Madrid. For et vakkert sted! 😍 Her skulle jeg gjerne hatt med meg bikkja og gått en laaaang tur. 🙌  Foto: Hedda Bjerén

MAI:  Turen fortsatte videre til Villanueva de los Infantes, hvor vi blant annet hadde en guidet tur, og vi fikk hilse på ordføreren i byen. Foto: Hedda Bje rén

MAI: Turen fortsatte videre til Villanueva de los Infantes, hvor vi blant annet hadde en guidet tur, og vi fikk hilse på ordføreren i byen. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Så dro jeg til Consuegra i Spania og så på vindmøllene og slottet der. En fantastisk opplevelse som du kan lese om på Tenk Koffert om ikke så altfor lenge. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Fikk med meg et lite minne hjem fra Consuegra. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Så reiste jeg til Toledo, der fløy jeg over elven Tajo med zipline! Vakre Toledo kan du lese mer om  her  og  her.  Foto: Hedda Bjerén

MAI: Så reiste jeg til Toledo, der fløy jeg over elven Tajo med zipline! Vakre Toledo kan du lese mer om her og her. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Det var  Finnair  som sponset reisen min til Helsinki, og de ordnet business! Det var første gang for meg på businessklasse, og ja, jeg digget det. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Det var Finnair som sponset reisen min til Helsinki, og de ordnet business! Det var første gang for meg på businessklasse, og ja, jeg digget det. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Jeg hadde kun ett døgn i Helsinki, så det var veldig hektisk, men også veldig gøy. Foto: Hedda Bjerén

MAI: Helsinki! Min første tur til Finland og første gang jeg tester en Eero Aarnio-stol. Foto: Privat

MAI: I Helsinki drakk jeg noen supergode drinker. Reisetips fra Helsinki kommer snart her på Tenk Koffert. Foto: Hedda Bjerén

JUNI

I juni reiste jeg igjen, denne gangen til Gdansk og nærliggende byer i Polen. I Polen besøkte jeg også en gård som drives av handicappede, virkelig et flott sted. Jeg overnattet også på en lavendelgård — anbefaler en tur dit. Jeg var også på en superkoselig campingtur sammen med mannen.

JUNI: I juni besøkte jeg et skikkelig spennende  museum i Gdansk, les mer om det her . Foto: Hedda Bjerén

JUNI: I juni besøkte jeg et skikkelig spennende museum i Gdansk, les mer om det her. Foto: Hedda Bjerén

JUNI: På en av gårdene jeg besøkte i Polen forelsket jeg meg helt i denne kalven. Var nesten så jeg tok henne med meg hjem. Foto: Privat

JUNI: Så dro jeg til Lipusz i Polen, hjem til en koselig dame som heter Karola Bober. Hun lærte meg å bake surdeigsbrød på den gamle måten. Vi brukte blader istedenfor formfett i 120 år gamle brødformer. Brødene ble stekt ute i en gammel ovn. Beste brødet jeg har smakt! 😋  Mer om det kommer på Tenk Koffert snart. Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Her er jeg i Dzierzgon i Polen, på honningfarmen, Toporkiewicz apiary. Jeg fikk hjelpe til med å lage honning! Jeg skrapet av bivoksen før platen ble lagt i en trommel som fikk honningen til å renne ut. Bivoksen brukes til å lage lys av, så her går ingenting til spille. 👍 Fikk smake på mange forskjellige typer honning — nam! 😋 Foto: Privat

JUNI: Så reiste jeg for å se på Malbork,  det kan du lese mer om her . Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Så reiste jeg for å se på Malbork, det kan du lese mer om her. Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Hjemme igjen, hos min aller beste venn. 🐾 Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Mannen og jeg var på  Piknik i Parken , den første dagen regnet det, men andre dagen var det sol og helt nydelig. Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Mannen og jeg var på Piknik i Parken, den første dagen regnet det, men andre dagen var det sol og helt nydelig. Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Is i sola, åh da er det sommer! Is fra  Ice Crime . Nam! Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Is i sola, åh da er det sommer! Is fra Ice Crime. Nam! Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Happy campers! Mer om  campingturen vi tok i juni kan du lese her.  Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Happy campers! Mer om campingturen vi tok i juni kan du lese her. Foto: Hedda Bjerén

JUNI: Gøy på camping! Det vil jeg gjøre mer i 2018. Foto: Privat

JULI

Sommer og ferie! Mannen og jeg tok med oss alle de fire tenåringsguttene våre på bilferie nedover i Europa. Målet var Krakow i Polen, hvor vi skulle besøke saltgruvene og Auschwitz.

JULI: Vi tok med oss alle gutta våre på  bilferie nedover i Europa. Les mer om det her . Foto: Hedda Bjerén

JULI: Vi tok med oss alle gutta våre på bilferie nedover i Europa. Les mer om det her. Foto: Hedda Bjerén

JULI: Vi var nede i de 700 år gamle saltgruvene utenfor Krakow. Fascinerende sted! 😊 Vi var 135 meter under bakken (gruven er over 300 meter dyp), og vi fikk se flere kapeller, statuer, lysekroner og gamle trapper — alt laget av salt. Vi så kulper med saltvann og hvor enn vi snudde oss var det salt. Vegger, tak og til og med flisene på gulvet var laget av ... jepp, salt! Foto: Hedda Bjerén

JULI: Auschwitz. Det er vanskelig å si om haugene av hår, sko og briller var det som gjorde mest inntrykk. Eller om det var synet av gasskammeret og sulte- og straffecellene som var verst. Jeg vet ikke. Men dette røsket i hjertet. 💔

JULI: Jeg fylte 39 i juli, og mannen og jeg feiret med god mat og drinker. Foto: Hedda Bjerén

JULI: Det ble noen drinker i Lillestrøm i sommer og. Her sammen med mannen min og min venninne, Line. Hvis du noen gang kommer til Lillestrøm, prøv pasjonsfruktmartinien på  Lille Strøm Bar . Nam! Foto: Hedda Bjerén

JULI: Det ble noen drinker i Lillestrøm i sommer og. Her sammen med mannen min og min venninne, Line. Hvis du noen gang kommer til Lillestrøm, prøv pasjonsfruktmartinien på Lille Strøm Bar. Nam! Foto: Hedda Bjerén

JULI: Snoopy og jeg  går turer hele året.  Her er vi en regnværsdag i juli, etter å ha gått til Lilloseter. Foto: Hedda Bjerén

JULI: Snoopy og jeg går turer hele året. Her er vi en regnværsdag i juli, etter å ha gått til Lilloseter. Foto: Hedda Bjerén

JULI: Vi rakk også en hyttetur sammen med Line. Kjempekoselig helg med god mat, tur i vakker natur og spill og moro på kvelden. Hytta ligger på Nesbyen, og på det første bildet ser du Snoopy og jeg som venter på at bilen skal lade på Sokna. Foto: Hedda Bjeren

AUGUST

I august var vi på festival i Lillestrøm, på dagstur til Kongsvinger og vi var på bryllup i Tyskland. Mannen og jeg bestemte oss for å kjøre ned, ta det som en tur. Vi stoppet innom flere steder på veien, bodde på små, rare hoteller og hadde en skikkelig fin tur.

AUGUST: I 2017 ble  Nebbenfest  arrangert for første gang. Det er en festival her i Lillestrøm Veldig bra! Vi skal tilbake neste år og. Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: I 2017 ble Nebbenfest arrangert for første gang. Det er en festival her i Lillestrøm Veldig bra! Vi skal tilbake neste år og. Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: I august besøkte jeg Kongsvinger festning. Festningen er et av Hedmark fylkes viktigste kulturminner, og huser både museum og hotell. Stedet har fantastisk utsikt over Kongsvinger by og Glomma, og rett ned i bakken ligger den supersjarmerende kafeen  Fru Balchens Inspirasjon . Der lager de rykende ferske vafler på bestilling. 😋👌 Verdt et besøk! Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: I august besøkte jeg Kongsvinger festning. Festningen er et av Hedmark fylkes viktigste kulturminner, og huser både museum og hotell. Stedet har fantastisk utsikt over Kongsvinger by og Glomma, og rett ned i bakken ligger den supersjarmerende kafeen Fru Balchens Inspirasjon. Der lager de rykende ferske vafler på bestilling. 😋👌 Verdt et besøk! Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: Vi rakk litt fest og moro i august også, her er vi på vei til party på Frogner i Oslo. Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: Ut på ny roadtrip! Her er vi på vei til bryllup i Tyskland. Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: På vei nedover bodde vi på dette lille hotellet i Tyskland. Skikkelig god frokost! Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: Bremen i Tyskland var en av byene vi stoppet innom på turen, en vakker by jeg gjerne vil besøke igjen. Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: Framme i bryllup! Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: På vei hjemover var dette lunsjutsikten vår. Den vakre Kølnerdomen i gotisk stil ble påbegynt i år 1248, men det tok over 600 år før den var ferdig. 😍  Foto: Hedda Bjerén

AUGUST: Kakepause i Hamburg. Foto: Privat

SEPTEMBER

Enda en høydare! Dette er måneden vi tok med oss barna våre til Madrid og giftet oss. Et vennepar vi er veldig glade i var også med, noe jeg setter stor pris på. Det var en liten feiring, akkurat slik vi ønsket det. Etterpå dro mannen og jeg på bryllupsreise til Kenya og Zanzibar - helt fantastisk.

SEPTEMBER: På vei til Madrid for å gifte oss! På bildene er jeg sammen med to av mine bonussønner. Foto: Hedda Bjerén

SEPTEMBER: Hurra! Vi giftet oss! Vielsen ble holdt på Den Norske Ambassade i Madrid. Etterpå spiste vi deilige, spansk lunsj. Foto: Privat

SEPTEMBER: Dagen etter vielsen koste vi oss i Madrid med kidsa. Vi tok til og med en segway-tur, haha! Foto: Hedda Bjerén

SEPTEMBER: Så dro vi på  safari i Kenya! Det har jeg skrevet om her.  Foto: Hedda Bjerén

SEPTEMBER: Så dro vi på safari i Kenya! Det har jeg skrevet om her. Foto: Hedda Bjerén

SEPTEMBER: Skål for bryllupsreise! Foto: Hedda Bjerén

SEPTEMBER: Så reiste vi til Zanzibar, det har jeg skrevet om her og her. Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER

Oktober var også en gøyal måned. Jeg hadde såvidt rukket å komme hjem fra bryllupsreise, før jeg satt på flyet igjen. Jeg reiste til både Formentera og flere byer i den spanske regionen La Rioja. Fantastiske reiser!

OKTOBER: Rekk opp hånda den som vil reise til Formentera! 🙋‍♀️ 🏝💕 Ibizas rolige søster, hvor stress er et fremmedord, sola skinner, vannet er krystallklart og menneskene har en herlig hippie-holdning til livet. 🙌 Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: Tid for lunsj på Formentera. Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: Drømmer meg tilbake til en dag i oktober da arbeidsplassen var på en klippe på Formentera ... 😍☀️ Foto: Vibeke Montero

OKTOBER: Dette er ikke et jenteband, men alle damene jeg var så heldig å reise til Formentera med. Helle fra  Helles Kitchen , journalist Kristin fra  55pluss , meg, Vibeke fra  Borte Best  og Karen fra  Spanias Turistkontor . Foto: Vibeke Montero

OKTOBER: Dette er ikke et jenteband, men alle damene jeg var så heldig å reise til Formentera med. Helle fra Helles Kitchen, journalist Kristin fra 55pluss, meg, Vibeke fra Borte Best og Karen fra Spanias Turistkontor. Foto: Vibeke Montero

OKTOBER: Så dro jeg til vinregionen La Rioja i Spania. Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: I La Rioja besøkte jeg blant annet byen  Logroño, hvor jeg spiste sjukt god mat. Det kan du lese mer om her . Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: I La Rioja besøkte jeg blant annet byen Logroño, hvor jeg spiste sjukt god mat. Det kan du lese mer om her. Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: Arnedillo synes jeg høres ut som navnet på et danseband, men det er faktisk en liten landsby i La Rioja i Spania. 😆 Stedet er mest kjent for sine varme kilder, samt kurbadet som er bygget i tilknytning til dem, men her kan du også dra på dinosaurjakt (!) eller nyte vakker natur. 😊 Under denne brua flyter elven Cidacos og på himmelen sirkler store, svarte gribber. Virkelig et flott sted å besøke. Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: Altså! Å dra på ballongferd er virkelig en dream come true. Noe av det kuleste jeg har vært med på! På bildene ser du deler av reisefølget mitt; Karen fra  Spanias Turistkontor , Inge fra  Vi Menn , Mette fra  Reiselykke , Helle fra  Helles Kitchen  og Erik fra  Mitt Liv Som Erik.   Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: Altså! Å dra på ballongferd er virkelig en dream come true. Noe av det kuleste jeg har vært med på! På bildene ser du deler av reisefølget mitt; Karen fra Spanias Turistkontor, Inge fra Vi Menn, Mette fra Reiselykke, Helle fra Helles Kitchen og Erik fra Mitt Liv Som Erik.  Foto: Hedda Bjerén

OKTOBER: Et glass cava smaker ekstra godt i en ballong over vinrankene i La Rioja. Foto: Hedda Bjerén

NOVEMBER

I november reiste jeg til Stockholm med min venninne og kollega, Agneta. En herlig tur!

NOVEMBER: Whoop, whoop! Gøy med venninnetur! Foto: Hedda Bjerén

NOVEMBER: I Stockholm besøkte vi blant annet Fotografiska. Jeg hadde lenge drømt om å besøke det museet, og det blir definitivt ikke site gangen. Foto: Hedda Bjerén

NOVEMBER:  Digg frokost på At Six i Stockholm . Foto: Hedda Bjerén

NOVEMBER: Digg frokost på At Six i Stockholm. Foto: Hedda Bjerén

DESEMBER

I desember reiste jeg til Polen for å teste ulike velværebehandlinger og spa. Deilig! I tillegg har sønnen min bursdag i desember, og så kommer alt julestresset på toppen der. Sånn er det jo hvert år.

DESEMBER: På Bali-inspirerte Dolina Charlotty Resort & Spa i Słupsk, Polen, fikk jeg massasje og rakk også lunsj og en liten tepause. 🙌 En tretimers biltur senere var jeg tilbake i Gdansk, med fullt program. 😅 Foto: Kristina Quintano

DESEMBER: Sol, strand, kuldegrader og kjærlighet i Sopot i Polen. ☀️❤️❄️ Foto: Hedda Bjerén

DESEMBER: Mye god  mat og drikke i Polen, det kan du lese mer om her . Foto: Hedda Bjerén

DESEMBER: Mye god mat og drikke i Polen, det kan du lese mer om her. Foto: Hedda Bjerén

DESEMBER: To julebord! Et på  Fuser i Lillestrøm , med blant andre Mariann og Marita. Og et hjemme hos Trude. Foto: Hedda Bjerén

DESEMBER: To julebord! Et på Fuser i Lillestrøm, med blant andre Mariann og Marita. Og et hjemme hos Trude. Foto: Hedda Bjerén

DESEMBER: Godt nyttår! Nyttårsaften ble feiret hjemme med familie. Foto: Hedda Bjerén

Dette er jo bare noe av det året har bydd på. Fy flate, for et år! 😃

Jeg vet de fleste tenker "nytt år, nye muligheter" når vi står på terskelen til et nytt år. Selv blir jeg alltid litt engstelig. Spesielt hvis året før har vært bra. Da er jeg redd alt går på trynet det neste året. Pessimistisk, ja, jeg vet. Men jeg kan ikke noe for det. Jeg har hatt mange år som har vært mye vanskeligere enn dette, og er alltid litt redd for at vanskelige tider skal komme tilbake. 😆🙈

Men! Jeg tror på at man må gjøre det beste ut av livet, si ja til alle muligheter som byr seg og brette opp ermene og jobbe på så godt man kan. Og det har jeg tenkt til å gjøre i 2018 også.

Jeg har ikke satt meg så mange nyttårsforsetter, men én ting jeg har bestemt meg for er å jobbe videre med Tenk Koffert, for dette har vært gøy! Jeg håper på mange fine turer i året som kommer også, og jeg håper du vil følge meg på reisen.

Jeg elsker å høre fra dere, så legg gjerne igjen en kommentar her eller på Facebook.

Takk for det gamle! ❤️

SPONSEDE REISER

Noen av reisene som er nevnt her er betalt av egen lomme, og noen reiser er sponset av Spanias turistkontor, Polens Turistkontor og Finnair. Det betyr at de har dekket reise og opphold, men de har ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe. Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.