Tenk Koffert i 2018

JANUAR: Klar for året som lå framfor meg. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT 2018

Da 2018 sto for dør, husker jeg at jeg var spent på året som lå ulevd foran meg. 2017 hadde vært fint, hvordan skulle ‘18 bli?

Reisebloggen Tenk Koffert var i startfasen, og jeg krysset fingrene for at 2018 ville by på mange spennende reiser.

Det gjorde det absolutt! Her er min reise gjennom 2018:

TENK KOFFERT JANUAR 2018

Noe av det første jeg gjorde var å besøke Reiselivsmessa ute på Fornebu, for å lete etter spennende inspirasjon. Der møtte jeg også et par reiseblogg-kollegaer, så det ble absolutt en inspirerende og hyggelig helg. 😀👍

JANUAR: Årets første reise gikk til ærverdige Losby Gods. Foto: Tenk Koffert

Så skulle jeg teste et romantisk opphold på staselige Losby Gods. Jeg tok med meg mannen min, og vi hadde et nydelig opphold.  Vakre omgivelser, fantastisk mat og god service.

JANUAR: På Losby ligger alt til rette for romantikk. Foto: Tenk Koffert

Mannen min fikk en tur til Sandefjord i julegave av meg. Planen var å ta han med på skyting (!) og hamburgerrestaurant. Som sagt, så gjort!

Vi kjørte bil til Sandefjord og var der en hel dag. Fy flate, så gøy det var! 😃 Les mer om skytedate her!

JANUAR: Treffsikker date hos Sandefjord Skyteklubb! Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT FEBRUAR 2018

Årets andre måned startet på staselig vis, med et spaopphold på hotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo.

FEBRUAR: Hotellet The Thief ligger på Tjuvholmen i Oslo, med umiddelbar nærhet til Oslofjorden. Foto: Tenk Koffert

FEBRUAR: Sylvester står i baren på The Thief og lager de beste drinker. 👌 Drinken «Check in» serveres i en stor ananas! Foto: Tenk Koffert

FEBRUAR: Tenk Koffert hos Mama Shelter i Los Angeles! Foto: Tenk Koffert

Neste på lista var ikke mindre staselig, men intet mindre enn en etterlengtet reise til Los Angeles, sammen med sønnen min. ❤️

FEBRUAR: Minibank som suger penger inn og spytter cupcakes ut! 😆 Foto: Tenk Koffert

I Los Angeles testet vi blant annet en glassklie på utsiden av en skyskraper, var i fornøyelsesparken Universal Studios, fant en cupcake-minibank og bodde på et superkult hotell.

Og for bladet Det Nye skrev jeg om hvordan du kan reise til Los Angeles på budsjett.

TENK KOFFERT I MARS 2018

MARS: I mars var jeg blant annet på overnatting i en tretopphytte! Foto: Tenk Koffert

Som barn var det ikke noe jeg ønsket meg mer enn å ha et eget hus oppe i et tre. En rustikk trehytte mange meter opp i furua, sånn som jeg hadde sett på film. Så da jeg i mars reiste til Halden for å overnatte i tretopphytta til Tretopphytter på Grensen kriblet det godt i magen!

LES MER: Les alt om eventyret i toppen av et tre her.

MARS: Jeg var invitert på en deilig lunsj og et interessant foredrag hos Den Franske Ambasade i Oslo. Hyggelig! Foto: Tenk Koffert

I mars var jeg invitert på foredrag og lunsj hos Den Franske Ambassade i Oslo, sammen med en rekke andre bloggere og journalister. Der fikk jeg høre om flere spennende reisedestinasjoner i Frankrike. Lunsjen vi fikk servert var nydelig. 😋

MARS: Herlig hyttetur på Blefjell. Foto: Tenk Koffert

Vi er så heldige å ha et fantastisk vennepar som har hytte på fjellet. I mars besøkte vi dem og overnattet. Det var så koselig! Min venninne, Trude, disker alltid opp med helt nydelig mat. Og i tillegg til å kose oss med god mat gikk vi lange, fine turer med hundene, hadde kaffeslabberas ved bålpannen, pratet og drakk vin. En helt perfekt hyttetur. ❤️

MARS: Hyttetur på Blefjell! Her et bilde av frokostbordet. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I APRIL 2018

APRIL: I april sto sushikurs på planen! Foto: Tenk Koffert

April var en hektisk og spennende måned! Det første jeg skulle gjøre var å skrive en sak for bladet Kamille om det å velge matlagingskurs som datealternativ.

Reisen ble ikke så lang, jeg kunne bare tusle bort til en restaurant her i Lillestrøm som heter Hinoki (Lillestrøms beste spisested, spør du meg!), hvor jeg skulle få overvære daten til et veldig koselig par. Du kan lese om sushikurset på Hinoki her.

APRIL: Her er jeg på Hinoki i Lillestrøm. Foto: Tenk Koffert

I april 2018 bestemte SAS seg for å sette opp direkterute til den fabelaktige, danske byen Aarhus — og jeg var så heldig å bli invitert med på selveste jomfruturen! 😊✈️

APRIL: Aarhus helt nye bydel, Ø, ligger nede ved vannet, og er et stilig og moderne område med boliger, restauranter og muligheter for sykling og fiske. Foto: Tenk Koffert

I Aarhus besøkte jeg flere kule museer, spiste masse god mat og rett og slett koste meg maks i byen som ofte beskrives som Mini-København.

Har du ikke vært i Aarhus enda, bør du definitivt ta turen!

APRIL: Aarhus bød på mye god mat, blant annet pizza! Foto: Tenk Koffert og  Smaken av Oslo

APRIL: Aarhus bød på mye god mat, blant annet pizza! Foto: Tenk Koffert og Smaken av Oslo

Denne måneden arrangerte også Visit Oslo “Turist i egen by”, et arrangement som er for at oslofolk skal stoppe opp og faktisk teste alt det kule byen har å by på, museer de går forbi hver dag, for eksempel. Så jeg stakk ned på Østbanehallen og hentet meg et gratis OsloPass, og tok med meg hunden og mannen min på en gratis tur på Folkemuseet på Bygdøy.

APRIL: Mannen min og Snoopy på Norsk Folkemuseum på Bygdøy i Oslo. Foto: Tenk Koffert

APRIL: Alltid hyggelig å dra på Bygdøy, og denne dagen var vi særdeles heldige med været! Foto: Tenk Koffert

TIPS! I 2019 arrangers “Turist i egen by” 28. april!

Så tok jeg turen til Innherred i Trøndelag, hvor jeg både besøkte et kloster hvor det bor vaskekte munker som lager ost, jeg overnattet på et koselig herberge, var på kunstutstilling, fikk se deler av pilegrimsleden, spiste mye god mat, var på min første elsykkeltur, og mye annet. Jeg hadde et herlig opphold her!

APRIL: Her er jeg og kjøper ost i munkenes selvbetjente butikk! Foto: Tenk Koffert

Senere samme måned dro jeg på en roadtrip til Telemark, hvor jeg var innom både Dalen Hotel, Nutheim og Vest-Telemark museum.

APRIL: Her koser jeg meg med en kopp te i peisstuen på ærverdige Dalen Hotel. Foto: Tenk Koffert

Så reiste jeg til Flåm på oppdrag for bladet Kamille, for å teste en av verdens vakreste togturer, Flåmsbana, og overnatte på det historiske hotellet Fretheim. Jeg tok også et fjordcruice over til Gudvangen, og besøkte vikinglandsbyen som ligger der. En kul og mangfoldig reise! 😊

APRIL: Nå kan jeg krysse av “Flåmsbana” på livets bucket list - en fantastisk vakker togtur! Foto: Tenk Koffert

APRIL: Viking Vally i Gudvangen er et gøyalt sted å besøke. Føles som å ha tatt en reise tilbake i tid. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I MAI 2018

I månedsskiftet april/mai var jeg i Flåm og hadde kjørt dit med bil. Derfra kjørte jeg til Bergen, for å delta på prisutdelingen under Mediedagene, fordi to prosjekter jeg har jobbet med var nominert. 🏆🏆

MAI: I mai reiste jeg til fine Bergen by! Foto: Tenk Koffert

Vel hjemme igjen var jeg på lanseringen av Hellstrøms Sommerakevitt i Oslo. Et arrangement fylt av glade mennesker, god mat og fantastiske drinker.

MAI: På lanseringen av Hellstrøms Sommerakevitt. Foto: Elin Eike Worren

MAI: Jeg var på festen sammen med min gode venn og kollega, Agneta. Foto: Elin Eike Worrent

MAI: Gode drinker! Foto: Elin Eike Worren

Senere samme måned var jeg på et annet arrangement i Oslo, denne gangen i regi av Spanias Turistkontor. De inviterte til fantastisk frokost på Miss Sophie, samt foredrag om destinasjonen Malaga.

Jeg ble superinspirert, og senere dette året reiste jeg til nettopp Malaga! 😊

MAI: Dette er bare litt av all den herlige maten som ble servert på restaurant Miss Sophie i Oslo, i forbindelse med et frokostmøte om Malaga. Foto: Tenk Koffert

Jeg har vært så heldig å bli kjent med den flotte og dyktige damen bak magasinet Feelgood - et magasin fylt med inspirasjon, kunst og kultur. I mai inviterte hun på et event på Lille Asia på Majorstua i Oslo. Det var god mat og drikke, live musikk og mange hyggelige mennesker.

MAI: Her feirer vi Feelgood! Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I JUNI 2018

Juni var også en herlig måned, med mye reising og fine opplevelser. Det første jeg gjorde var å reise til Fyn, blant annet for å dra på Heartland-festivalen.

JUNI: I juni var jeg på Heartland-festivalen, den arrangeres i hagen til slottet Egeskov. Foto: Tenk Koffert

Jeg var også innom den danske byen Odense. Der var jeg på et street food-marked, med supergod mat! 🥙😋

JUNI: Strett food-marked i Odense! Foto: Tenk Koffert

Etter noen dager hjemme, tok jeg en ny tur til Danmark - denne gangen til Aarhusregionen.

Her skulle jeg sjekke ut Djursland, et område i Danmark med masse gøy å gjøre for barnefamilier. Det første jeg gjorde var å dra på tivoli - gøy! 😂

På denne turen var jeg sammen med et knippe kjempehyggelige jenter, blant andre reiseblogger Annette fra Travellingmunk og Instagram-influenserne Jeanett-Mari og Trine.

JUNI: Djursland bød på hyggelige damer, morsomme aktiviteter og deilig mat. Foto: Tenk Koffert

Så gikk turen videre til Stockholms vakre skjærgård. Her var det sommeridyll på sitt beste. 😍 Jeg seilte, badet, testet kajakk for første gang i mitt liv, tok badstu og i det hele tatt koste meg maks her.

JUNI: Altså, Stockholms skjærgård, det er skikkelig barndomssommer for meg. Foto: Tenk Koffert

Etter Sverige-turen reiste jeg til Spania. Landet først i Madrid og etter det var første stopp Ávila. Der hadde jeg vært før, og visste hvor flott by det er, noe som gjorde at jeg gledet meg skikkelig. 😃👍

JUNI: Har du sett noe så vakkert som Avila? Som i et eventyr. Foto: Tenk Koffert

Besøkte så flere fantastiske byer i området Castilla y León, blant andre Salamanca og Léon, og reiste sammen med journalister og reisebloggere fra hele verden. Det var virkelig spennende! 😊

JUNI: Salamanca er en fin by jeg kan anbefale å ta en tur til. Kvinnen på bildet er Maria, en hyggelig reisejournalist fra Danmark, som jeg ble kjent med på turen. Foto: Tenk Koffert

Jeg rakk også å ha litt ferie i juni, og mannen min og jeg var så heldige å bli invitert til Bamble, til hytta til et vennepar av oss. Det var skikkelig koselig, synes jeg. Vi var blant annet ute i båt, det var da jeg tok bildet nedenfor. (For ordens skyld, husene på bildet er ikke hytta vi var i.)

JUNI: Bamble, for et idyllisk sted! Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I JULI 2018

• TREETOP FIDDAN, PÅ SØRLANDET

• ZIPLINE-OPPLEVELSE HOS ADVENTURE NORWAY

I juli holdt jeg meg i Norge, men jeg gjorde mye gøy for det. 😊 Jeg hadde blant annet med meg kusinen min, hennes datter og min sønn til Konsmo på Sørlandet, for å overnatte i en fantastisk fin tretopphytte, Treetop Fiddan. Hytta ligger på en “øde øy” midt ute i et tjern. Virkelig et helt magisk sted. 😍

JULI: Treetop Fiddan, en fantastisk fin tretopphytte. Foto: Tenk Koffert

JULI: Her sitter jeg på hyttas veranda og ser utover tjernet, hvor ungdommene var ute og moret seg i kanoen. Foto: Tenk Koffert

På vei til hytta var vi innom Adventure Norway for å teste zipline! Vi møtte en helt herlig familie, som hadde en litt mer hippieholdning til livet enn det man vanligvis ser, virkelig forfriskende folk å snakke med. Vi hadde en adrenalinfylt opplevelse og koste oss maks!

JULI: Her tester jeg zipline hos Adventure Norway! Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I AUGUST 2018

• NEBBENFEST, FESTIVAL I LILLESTRØM

• LILLE STRØM BAR

• HYTTETUR

• CRUICE TIL SOUTHAMPTON

Helt i begynnelsen av måneden ble Nebbenfest arrangert her i Lillestrøm. En kul musikkfestival, rett i nærheten av der jeg bor.

AUGUST: Nydelig vær på Nebbenfest i 2018. Foto: Tenk Koffert

Lillestrøm er en overraskende livat by, for å være så liten. Jeg har besøkt de fleste av byens restauranter og har vært innom alle utestedene, men det er baren som heter Lille Strøm Bar som er best. Det har jeg skrevet om her.

AUGUST: I august teste jeg Lillestrøms beste bar! Foto: Tenk Koffert

AUGUST: Hyttetur til Blefjell med verdens fineste hunder. Foto: Tenk Koffert

I august rakk jeg også en hyttetur til Blefjell, sammen med min venninne Trude og våre to hunder. Vi koste oss med lange turer, god mat og vi plukket også sopp!

AUGUST: Vi sanket masse deilig sopp til middagen. Heldigvis er min venninne, Trude, dreven på hva som er spiselig og ikke. Foto: Tenk Koffert

Så var det på tide og jobbe litt igjen, og jeg tok med meg mannen på cruice med Norwegian Cruice Line fra Hamburg til Southampton for å teste ut cruiselivet! Det kommer en sak på det her etterhvert, men jeg må vente til det er kommet på trykk i et blad først.

AUGUST: Spent og glad, på vei inn i skipet! Foto: Tenk Koffert

AUGUST: Vi var på  cruiceskipet Norwegian Jade . Foto: Tenk Koffert

AUGUST: Vi var på cruiceskipet Norwegian Jade. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I SEPTEMBER 2018

• KØBENHAVN, DANMARK

• FYN I DANMARK

• HERSONISSOS, KRETA

• PREIKESTOLEN

September ble også en fin måned. Det første jeg gjorde var å reise til København, og der besøkte jeg Hotel Nimb i Tivoli, og vips hadde jeg fått meg et nytt favoritthotell.

Altså! 😍

SEPTEMBER: Nimb er et staselig hotell, som ligger midt i Tivloi i København! Foto: Tenk Koffert

Så reiste jeg tilbake til Fyn, hvor jeg igjen besøkte Egeskov, et av de fineste slottene jeg vet om. Jeg besøkte flere vakre slott og møtte til og med en grevinne! Mer om det kommer her på Tenk Koffert snart.

SEPTEMBER: Egeskov, altså … Er det ikke vakkert? Tenk, her bor det en ekte greve! Foto: Tenk Koffert

Så gikk ferden videre til Hersonissos på Kreta! Jeg hadde med meg min gode venninne, Agneta, og vi koste oss med sol og strand, mye god mat og også en spennende utflukt opp i fjellene.

Dette skal bli en reportasje i et magasin, som kommer på trykk på nyåret.

SEPTEMBER: I september dro jeg til Kreta med Agneta. Foto: Tenk Koffert

Jeg rakk en tur til i september, og det var sammen med min stesønn, Robin. Han har så lyst til å se Preikestolen, og jeg elsker å gå tur, så jeg foreslo at vi kunne dra sammen. Jeg har gått til Preikestolen en gang før, men det begynner å bli mange år siden.

SEPTEMBER: Vi stoppet blant annet innom Heddal stavkirke, på vei mot Jørpeland og Preikestolen. Foto: Tenk Koffert

Vi satte oss i bilen, og jo nærmere vi kom Jørpeland, jo verre ble været … Det endte med å bli en bomtur, for det ble så voldsomt vær, at å gå i fjellet var sterkt frarådet.

Det ble likevel en hyggelig tur, da. Vi overnattet på historiske Verkshotellet som ligger på Jørpeland, og på vei hjemover måtte vi - også på grunn av været - overnatte i Kristiansand. Da valgte vi Clarion Hotel Ernst.

Vi planlegger å rette snuten mot Jørpeland til våren igjen.

SEPTEMBER: Verkshotellet kan anbefales, om du tar turen til Jørpeland. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I OKTOBER 2018

• SMÅLAND I SVERIGE

• MALAGAPROVINSEN I SPANIA

I oktober fikset jeg nytt utseende til bloggen! Jeg synes selv det nye designet er mer ryddig, og det er nå lettere å finne fram til forskjellige destinasjoner. 😊

Den første reisen jeg tok i oktober, gikk til Spania, nærmere bestemt Malaga-provinsen. Jeg besøkte flere nydelige byer og småsteder i provinsen, og hadde en fin reise med mye variert natur .

Noe av det første på planen var å dra til naturparken, Torcal de Antequera, for å se på det unike landskapet der.

OKTOBER: Jeg besøkte blant annet naturparken Torcal de Antequera, og fikk se et helt unikt landskap. Foto: Tenk Koffert

Antequera er en av de vakre byene jeg besøkte på denne reisen.

OKTOBER: Antequera i provinsen Malaga. Foto: Tenk Koffert

Vi gikk kongeveien, Caminito del Rey. 100 meter over elven henger denne smale turveien i fjellskrenten. Hele turen er rett i underkant av åtte kilometer lang, og det var virkelig en vakker tur - anbefales på det sterkeste! Og det er faktisk ikke så skummelt som det ser ut, du føler deg faktisk trygg.

OKTOBER: Vi gikk Kongeveien Caminito del Rey. Foto: Tenk Koffert

Jeg var også på en kjempefin tur til Småland i Sverige. På denne reisen ble jeg kjent med et par supre damer jeg ikke har reist med før, og det er alltid så koselig å stifte nye, fine bekjentskaper. Det er noe av det beste med å reise, det å treffe nye folk. ❤️

OKTOBER: En tur til Småland, fylt med mye god mat og masse gøyale opplevelser. Foto: Tenk Koffert

Denne turen til Sverige var preget av mye god mat og mange spennende opplevelser. For å nevne noe; jeg fikk lage ekte polkagriser fra bunnen av på et polkagriskokeri (!), jeg besøkte museum, gårdsbutikk og fete designhoteller, jeg spiste både Michelin-mat og hjemmelagde, svenske herligheter, som for eksempel äppelpaj. Virkelig en herlig reise!

OKTOBER: Småland, altså! Virkelig verdt turen! Jeg skal definitivt tilbake. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I NOVEMBER 2018

• TEL AVIV, ISRAEL

• JERUSALEM, ISRAEL

November bød på en veldig spennende reise. Norwegian satte opp direkteruter fra Oslo til Tel Aviv i Israel, og jeg var så heldig å bli invitert med på den aller første flyturen.

Planen var å besøke både Tel Aviv og Jerusalem. For noen fantastiske steder, så konstrastfylt og spennende!

NOVEMBER: Denne blide herren møtte jeg på Machne Yehuda-markedet i Jerusalem. Foto: Tenk Koffert

NOVEMBER: Bak meg ser du Jerusalem. Foto: Mari Bareksten

NOVEMBER: Tel Aviv byr på strandliv og storby i ett. Foto: Tenk Koffert

NOVEMBER: Solnedgang i Tel Aviv. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I DESEMBER 2018

• JULEMARKED I AARHUS

I desember var jeg mye syk, men helt på tampen rakk jeg en helg til Aarhus sammen med sønnen min, for å se på julemarkedene der. Det ble en kjempekoselig tur. Vi spiste mye god mat, besøkte markeder i Den Gamle By og på Tivoli Friheden og vi shoppet i Latinerkvarteret og dro på museer.

DESEMBER: Jul i Aarhus. Foto: Tenk Koffert

I desember fikk jeg også en invitasjon fra Helle i Helles Kitchen , til et event hun var med å arrangere.

DESEMBER: Jonas Junge i aksjon. Foto: Helle Øder Valebrokk

Eventets tema var jule- og nyttårscoctails, vist av ingen ringere enn den norske World Class-bartenderen, Jonas Junge. Han serverte oss deilige jule- og nyttårscocktails, som er enkle å lage og supergode!

DESEMBER: Den første drinken vi fikk var en deilig glüwein. Foto: Helle Øder Valebrokk

DESEMBER: Lekker og god drink laget av World Class-bartender, Jonas Junge.. Foto: Helle Øder Valebrokk

Siden det snart er nyttårsaften, så skal du få oppskriften på en av de deilige drinkene Jonas Junge lagde, nemlig en champagnecoctail!

Champagnecocktail til nyttår

Rens glasset i pastis/absint

1 sukkerbit dynket i angostura legges i glasset.

2 cl Singelton

Toppes med champagne

Sitron zest til garnityr

DESEMBER: Denne drinken er perfekt å servere gjester på nyttårsaften. Foto: Helle Øder Valebrokk

TENK KOFFERT I 2018

Ja, det har vært litt av et år! 😊

Jeg har ikke lagt ut blogginnlegg om alle destinasjonene enda, og det er fordi at noen av reportasjene først skal på trykk i et blad eller magasin. I slike tilfeller publiserer jeg det her etter at det har vært på trykk. Så all info kommer, men lurer du på noe om noen av destinasjonene, så er det bare å spørre. Jeg blir bare glad for hendvendelser. 😊 Ta kontakt i kommentarfeltet under her, eller på Tenk Kofferts Facebook-side.

Takk for at du følger reisebloggen Tenk Koffert, jeg håper du blir med på reisen i 2019 også. ❤️

2018: Det har vært mange fine reiser dette året. Her er jeg på Kreta. Foto: Tenk Koffert

INFORMASJON

Noen av reisene har jeg betalt for selv og noen av reisene er dekket av andre.

Noen av disse destinasjonene reiste jeg til i forbindelse med at jeg skulle skrive reportasjer for blader og magasiner og noen av reisene er jeg invitert til av ulike turistkontorer i inn- og utland. I slike tilfeller får jeg helt eller delvis dekket reise og opphold. Under hvert innlegg står det mer informasjon om hvem som har betalt for hva.

Som alltid: Det er ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe. Du kan være trygg på at alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

TAKK: Takk for at du følger reisebloggen Tenk Koffert, håper å slå følge i 2019 også. Foto: Agneta Soleim

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ FACEBOOK

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro. Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.