Spisesteder i Nord-Dakota

SPISESTEDER I NORD-DAKOTA: Det er ikke vanskelig å finne god mat på roadtrip gjennom Nord-Dakota, USA. Foto: Tenk Koffert

SPISESTEDER I NORD-DAKOTA

Da jeg var på roadtrip gjennom Nord-Dakota tidligere i år, stoppet jeg innom mange bra spisesteder. Amerikanske diners er jo et must, men mikrobryggeri-trender herjer i denne delstaten, så jeg testet flere av dem og.

Her har jeg listet opp de spisestedene i Nord-Dakota jeg likte best. 😊

TIPS! Les om roadtrip i Nord-Dakota her!

DINERS I NORD-DAKOTA: Du har ikke vært på roadtrip i USA hvis du ikke har stoppet innom minst én diner! Foto: Tenk Koffert

KROLL’S DINER I BISMARCK, NORD-DAKOTA

Kroll's Diner er en klassisk, amerikansk diner i 50-tallsstil, som serverer milkshakes, pannekaker, egg og hashbrowns. I tillegger serverer de tyske retter, siden området har mange innbyggere med røtter i Tyskland.

KROLL’S DINER: Siden 1969 har Kroll’s diner i Nord-Dakota servert deilig dinermat, i klassiske, amerikanske 50-tallsomgivelser. Foto: Tenk Koffert

KROLL’S DINER: Det finnes mange bra spisesteder i Nord-Dakota, men Kroll’s Diner gir deg den typiske amerikanske opplevelsen. Foto: Tenk Koffert

Da jeg besøkte Kroll’s Diner i Bismarck for å spise frokost, bestemte jeg meg for å bestille full pakke. For hallo! Hvor ofte spiser jeg frokost på diner!? Må jo slå til når jeg kan. 😋

Jeg bestilte pannekaker, french toast, egg, bacon og hashbrowns. Det smakte helt nydelig! 😋

KROLL’S DINER I NORD-DAKTOA: Maten var kjempegod, hyggelig og rask service og kule omgivelser. Foto: Tenk Koffert

Du finner Kroll’s Diner flere steder i Nord-Dakota; både Bismarck, Mandan, Minot og Fargo. Jeg besøkte den i Bismarck.

NORDMENN PÅ KROLL’S DINER: – Åh, er du norsk? Det er jeg også, sier Carole Hulm (til venstre), som sitter og drikker kaffe med mannen sin, Gerry, og et vennepar. Hun forteller stolt at hun er fra Norge, og at datteren hennes går på norskkurs. Nord-Dakota er ett av områdene i USA hvor størst andel nordmenn utvandret til. Foto: Tenk Koffert

THE SHACK ON BROADWAY I FARGO, NORD-DAKOTA

The Shack on Broadway ble i People Magazine, i oktober 2018, kåret til den beste frokostretten i Nord-Dakota, dette på grunn av stedets legendariske caramell rolls. Et bakverk de har servert siden de åpnet i 1993.

THE SHACK ON BROADWAY: I Fargo bør du spise frokost her! Foto: Tenk Koffert

Jeg bestilte egg, hashbrowns og svart kaffe da jeg besøkte The Shack on Broadway. 😊

The Shack on Broadway ligger i Fargo, du kan se nærmere beliggenhet, samt meny på deres nettsider.

FROKOST I FARGO: Er du i Fargo, og blir sugen på frokost, er det The Shack on Broadway du bør besøke. Foto: Tenk Koffert

WILD TERRA I FARGO, NORD-DAKOTA

I et sjarmerende bygg, som tidligere var en låve, er det bygget en kul kafé med mikrobryggeri. Wild Terra Cider and Brewing serverer, i tillegg til øl og cider, enkel og god mat.

wild terra fargo restaurant spisestedjpg.jpg

Mesteparten av menyen er vegetarisk og vegansk. “Kjøttet” og ostene i de veganske rettene er levert av The Herbivorous Butcher, en lokal, vegansk kjøtt- og ostebutikk.

Cider-menyen er mangfoldig, du kan velge mellom smaker du aldri kunne forestilt deg, som for eksempel jordbær eller chai te.

LUNSJ I FARGO: Jeg spiste vafler med peanøtsmør og jordbær, ved siden av hadde jeg et glass med jordbærcider - kjempegodt. Foto: Tenk Koffert

Wild Terra ligger i utkanten av Downtown Fargo. Les mer på stedets nettsider.

DREKKER I FARGO, NORD-DAKOTA

Dette mikrobryggeriet ligger i Fargos kuleste bygning, en gammel togstall fra 1883 - altså fra før Nord-Dakota i det hele tatt var en stat. Her koser folk seg med øl og spill, bare noen få meter fra der hvor ølet faktisk brygges.

DREKKER BREWING COMPANY: Godt øl og god stemning! Foto: Tenk Koffert

DREKKER BREWING COMPANY: Vikinglogoen er et lite dult i sida til alle skandinavere som bor i Nord-Dakota. Foto: Tenk Koffert

Drekkers har ikke den største matmenyen, men de serverer ostesmørbrød og annet småsnacks du kan ha til ølet. 😊

GUIDET TUR PÅ DREKKER: Adam Schumacker er tap manager på Drekker, og har jobbet her siden åpningen. Han viste oss rundt på mikrobryggeriet, og viste oss alt fra hvordan ølet blir brygget og de kule klistremerkene som settes på flaskene. Foto: Tenk Koffert

Drekker arrangerer guidede turer med ølsmaking, slik at du kan lære om hvordan ølet brygges og alt det andre de engasjerte ansatte på mikrobryggeriet holder på med.

Det er faktisk gratis å bli med på guidet tur, men det oppfordres sterkt til at man gir en donasjon til månedens veldedige organisasjon. Skikkelig bra opplegg, synes jeg! Du kan lese mer om det her.

HUND PÅ DREKKER: Drekker er et hundevennlig sted (❤️), men akkurat inne i det rommet hvor selve ølbryggingen foregår er det ikke lov å ha med bikkjer inn. I et av de andre rommene møtte jeg Tomi Thompson og hunden hennes, Odin. Tomi jobber på Drekker og har faktisk norske aner. Hunden Odin har sin egen instakonto! Sjekk ut @hello.odin Foto: Tenk Koffert

Det er mange nikk til det norske i Fargo, og her på Drekker går det mye i vikinger og norrøn myttologi. Da jeg fortalte de ansatte at ordet “drekker” er en slang- eller dialektversjon av ordet “drikker” ble de veldig begeistret. 😄 Det var de faktisk ikke klar over!

DREKKER BREWING COMPANY: Jeg dakk en skikkelig god jordbærøl da jeg var hos Drekkers i Fargo, Nord Dakota. Foto: Tenk Koffert

Drekker Brewing Company ligger i Fargo, og du kan lese mer om stedet på deres nettsider.

GOOD TIMES: Emma, en britisk reisejournalist jeg traff på reisen, og jeg koste oss med dype, fine samtaler og god øl på Drekker i Fargo. Foto: Tenk Koffert

RHOMBUS GUYS BREWING COMPANY I GRAND FORKS, ND

Vi kjørte videre til Grand Forks, og også der var vi innom et bra mikrobryggeri. Her var det både godt øl og masse deilig mat.

RHOMBUS GUYS BREWING COMPANY: Dette mikrobryggeriet lager ølet sitt vegg i vegg med baren. Flere supergode ølvarianter. Foto: Tenk Koffert

RHOMBUS GUYS BREWING COMPANY: I baren får du kjøpt masse god mat. Bestill flere småretter og nyt maten sammen med godt øl. Foto: Tenk Koffert

RHOMBUS GUYS BREWING COMPANY: JP Morgan jobber på Rhombus, og var grei og viste oss rundt i mikrobryggeriet. Foto: Tenk Koffert

Du kan lese mer om Rhombus i Grand Forks på deres nettsider.

WOODLAND RESORT I DEVILS LAKE, NORD-DAKOTA

Da vi var i Devils Lake, stoppet vi vet et overnattingssted som heter Woodland Resort. Der leier de ut båter, tar deg med ut på båttur hvis du vil det, det er også en bar her, som er samlingssted for både båtgjester på sommeren og jaktfolk på høsten.

WOODLAND RESORT: Når det gjelder interiøret i denne baren i Devils Lake i Nord-Dakota, må jeg si den er veldig amerikansk. Veeeldig amerikansk. 😂 Men jeg elsket det! Så gøy, da! Foto: Tenk Koffert

WOODLAND RESORT I DEVILS LAKE: Det første jeg gjorde, var å gå inn i baren og få meg en drink - og jeg må si; det er aller første gang jeg drikker en drink av en plastkopp som denne, hehe, med sugerør og det hele. Denne fikk jeg ta med ut og opp i båten. Så bar det ut på en liten omvisning ute på Devils Lake. Foto: Tenk Koffert

WOODLAND RESORT I DEVILS LAKE: Eetter båtturen gikk jeg inn for å spise i restauranten. Her er bilde av noen av forrettene. Har du smakt frityrstekt sylteagurk før? Faktisk kjempegodt! Foto: Tenk Koffert

SOURIS RIVER BREWING I MINOT, NORD-DAKOTA

Da vi besøkte Minot i Nord-Dakota valgte vi å spise og drikke på enda et kult mikrobryggeri. Souris River Brewing eies og drives av Aaron Thompson, tidligere snowboard-kjører som har vært mye i Norge. Skikkelig hyggelig fyr!

SOURIS RIVER BREWING: Snowbordkjøreren Aaron Thompson åpnet pub og bryggeri i hjembyen, etter at han la snowboard-karrieren på hylla. Foto: Tenk Koffert

SOURIS RIVER BREWING: Aaron ga oss en omvisning i bryggeriet. Foto: Tenk Koffert

SOURIS RIVER BREWING: På omvisningen fikk vi lære litt om produksjonen, samt se boksedesignet. Foto: Tenk Koffert

Du kan lese mer om Souris River Brewing på deres nettsider.

SOURIS RIVER BREWING: Souris River Brewing har en stor meny, bestående av amerikansk mat som burgere og ribs. Jeg gikk for burger og søtpotetfries. Og øl, selvsagt. Foto: Tenk Koffert

FLUFFY FIELDS - VINGÅRD I DICKINSON, NORD-DAKOTA

Vingården Fluffy Fields holder til i Dickinson, og drives av en sjarmerende familie, bestående av mor, far og voksen sønn. De forteller at det hele startet i liten skala, med at ryktet spredte seg om at de laget så god, hjemmelaget vin, og vips gikk de fra garasjesalg til stor, proff vinproduksjon, med tilhørende restaurant.

VINGÅRD I NORD-DAKOTA: “We drink a lot in Dickinson”, sier innehaver Deb Kinzel med et glimt i øyet, og serverer oss mange små smaksprøver. Foto: Tenk Koffert

Fluffy Fields lager drue-, frukt- og grønnsaksvin. Vil du smake, koster det 1 dollar for én smaksprøve og 5 dollar for fem. 😊

FLUFFY FIELD I DICKINSON: Jeg koste meg skikkelig på denne vingården. Spiste masse godt småsnacks og drakk masse vin. Vinen var veldig annerledes enn jeg er vant til, mye søtere. Men jeg kjøpte med meg en flaske hjem, og har tenkt til å servere den som dessertvin. Dette ble eierne på vingården veldig overrasket over, at jeg synes vinen var så søt, men det synes jeg altså. God, men søt! 😊 Foto: Tenk Koffert

BUZZY CAFE I BEACH, NORD-DAKOTA

Jeg var jo på en relativt lang roadtrip, da jeg besøkte Nord-Dakota. Og innimellom må man bare stoppe et eller annet sted for å strekke litt på beina og ta en kaffepause. Og det var i et sånt tilfelle jeg fant dette stedet.

Det er ikke det at denne kafeen, i den lille, avsidesliggende byen, Beach, var et kulinarisk høydepunkt. Men det var så uforglemmelig likevel!

BEACH I NORD-DAKOTA: Denne byen er ikke noe spesielt vakker, men det er skikkelig small town America, og for meg; veldig fascinerende. Foto: Tenk Koffert

Selv om den lille byen heter Beach, er det ingen strand så langt øyet kan se. Byen har fått navnet sitt etter en kaptein fra den amerikanske hærens ved navn Warren C. Beach. Byen har kun litt over 1000 innbyggere, men restaurant, har de! Eller en typisk amerikansk diner da, selvsagt.

Og den dineren besøkte jeg. 😊

BUZZY CAFE: På byens diner jobber disse sjarmerende folka, Chris og Christine. Christine er eier og daglig leder, i tillegg er hun alene med fem barn. Skikkelig grepa dame med bein i nesa og snakketøyet i orden. Hun likte jeg godt. 😊 Foto: Tenk Koffert

Grunnen til at jeg likte Buzzys Cafe så godt var at det føltes som å tre rett inn i en amerikansk film. Du vet typisk liten diner på bøgda, med ei rappkjefta kelner og hjemmelaget pai på menyen? Ja, akkurat sånn var det. Og på nabobordet satt sherrifen og spiste lunsj med kona. Burger, selvsagt. Og kaffe. Kruttsterk, servert i krus.

Selv smakte jeg på stedets hjemmelagde pai. Kjempegod! Befinner du deg i nærheten av Beach en vakker dag, synes jeg du skal stikke innom og teste den. 😊

BUZZY CAFE I BEACH: Kaffe i krus og hjemmelaget, amerikansk pai med is. Perfekt pause på roadtripen gjennom Nord-Dakota. Foto: Tenk Koffert

LAUGHING SUN BREWING COMPANY I BISMARCK, NORD-DAKOTA

På dette kule mikrobryggeriet i Bismarck er det bare å komme sulten og tørst, og for all del ha med rockefot og godt humør.

Her er det live musikk hver kveld, og stemningen står i taket.

MIKROBRYGGERIER I NORD-DAKOTA: Hos Laughing Sun Brewing company er det masse liv og røre - og kjempegod mat og øl. Anbefales! Foto: Tenk Koffert

Eieren av Laughing Sun heter Mike Frohlich, og er en blid og livlig type. En sånn som prater mye og ler høyt. Som kjenner alle og som natrulig sørger for at stemningen er på topp.

Dette mikribryggeriet holder til i en kul mursteinsbygning i Bismarck, og det ser ut til at det er svært populært blant lokalbefolkningen. Det var i alle fall stinn brakke da jeg var der.

Mike fortalte at de har live musikk hver dag, og at musikerne stiller opp for en billig penge, fordi de synes stedet er et så flott tilskudd til lokalsamfunnet. Han forteller om et samfunn som stiller opp for hverandre.

LAUGHING SUN BREWING COMPANY: Digg mat, livemusikk og god steming. Kult sted! Foto: Tenk Koffert

Maten som serveres på Laughing Sun er enkel, men sjukt god. Grilla kjøtt og øl er stort sett det menyen består av. Og noen ganger er jo det alt man trenger. 😋

TENK KOFFERT I NORD-DAKOTA: Jeg var på roadtrip i Nord-Dakota da jeg testet disse spisestedene. Mer om den turen finner du her. Foto: Tenk Koffert

TIL INFO

Jeg reiste til Nord-Dakota fordi jeg skulle skrive en reportasje for bladet Hjemmet Helse - et blad som gis til abonnenter av ukebladet Hjemmet. Det var det lokale, statlige turistkontoret North Dakota Tourism som dekket reise, overnatting, mat og aktiviteter, men de har ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe.

Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

TENK KOFFERT I NORD-DAKOTA: Jeg besøkte Nord-Dakota våren 2019. Her er jeg i Fargo. Foto: Tenk Koffert

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ SOSIALE MEDIER

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro.

Jeg er også på Instagram, der heter jeg @tenkkoffertcom

Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.