Helgetur til Levanger

LEVANGER: Jeg var på sykkeltur en vakker vårdag i Levanger. Foto: Tenk Koffert

HELGETUR TIL LEVANGER

“Helgetur til Levanger, ja? Hvorfor det?”, tenker du kanskje. 😄

Vel, hvis du er glad i god mat og fin natur er faktisk denne lille byen et godt valg for en koselig helgetur med kjæresten eller en venn.

I våres tok jeg turen til Innherred, et distrikt i Nord-Trøndelag, i forbindelse med en reportasje jeg skulle skrive for magasinet Kamille. Oppdraget fra Kamille var å finne noen romantiske helgeturer å dele med reiseglade lesere.

LES OGSÅ: Planlegger du sommerferie i Norge i år? Her får du mange fine forslag til steder å dra.

Jeg hadde ikke vært så mye rundt i Trøndelag før, og Innherred hadde jeg aldri før besøkt. Jeg hadde imidlertid et inntrykk av at Innherred var et område med mye flott natur og et stort engasjement for kortreist og god mat. Det inntrykket viste seg å stemme. 😊

LEVANGER: Trehusbyen Levanger er koselig, og det er enkelt å sykle rundt til alt du vil oppleve og se. Foto: Tenk Koffert

OVERNATTING I LEVANGER: Velg Munkeby Herberge! Trøndersk firkanttun med flere forskjellige bygg. Stabburet er fra 1681 , og det hvite huset fra 1823. Håkon og Sissel selv bor i det røde huset. Foto: Tenk Koffert

OVERNATTING I LEVANGER

Vel framme i Levanger ble jeg hentet av Håkon fra Munkeby Herberge.

Håkon driver overnattingsstedet sammen med sin kjære, Sissel. Ei driftig dame som er god på å lage mat, noe jeg fort skulle finne ut.

Da vi kjørte inn på det fine trønderske firkanttunet sto Sissel klar med et stort smil, hjemmebakst og kaffe. Akkurat det man ønsker seg mest etter en lang togtur.

Jeg hadde et veldig koselig opphold på Munkeby Herberge, og kan absolutt anbefale deg å ta turen dit. Hvis du bekymrer deg for at det er langt til sentrum, er det raskt og enkelt å sykle ned til sentrum, på elsykler som du får leie av Visit Innherred.

ELSYKKEL I LEVANGER: Jeg lånte selv elsykkel av Visit Innherred, og for meg fungerte det helt glimrende. Foto: Tenk Koffert

FINE FOLK I LEVANGER: Håkon og Sissel sørger for at du føler deg som hjemme på Munkeby. Kathrine (t.v) jobber for Visit Innherred og har sin egen blogg som heter Gluten- og melkefri inspirasjon. Foto: Tenk Koffert

MUNKEBY HERBERGE I LEVANGER: Her serveres deilig, hjemmelaget mat, laget av lokale råvarer. Til og med ølet er lokalt. Foto: Tenk Koffert

Mens vi satt og snakket om alt det Sissel og Håkon jobber med på gården, kom Kathrine fra Visit Innherred som skulle være sammen med meg disse dagene.

Kathrine er en superhyggelig dame som jeg ble veldig glad for å bli kjent med. I tillegg til å jobbe på turistkontoret har Kathrine sin egen blogg som heter Gluten- og melkefri inspirasjon. Sjekk den ut for flotte oppskrifter! Jeg kan skrive under på at denne dama kan bake, for hun hadde med seg kjempegode kjeks som jeg fikk smake på. 😋

👉 Les mer om Munkeby Herberge her.

MIN VENN I LEVANGER: Kathrine jobber for Visit Innherred og har sin egen blogg som heter Gluten- og melkefri inspirasjon. Kathrine og jeg gjorde mye gøy da jeg var i Levanger, blant annet var vi på elsykkeltur! Foto: Tenk Koffert

MUNKEBYOSTEN I LEVANGER

Da vi var mette på bolle og kaffe, tok Håkon, Kathrine og jeg beina fatt og gikk de få hundre meterne opp til Munkeby Mariakloster.

I klosteret fikk jeg møte bror Arnaud. Det var mitt første møte med en ekte munk, og for meg ble det helt uforglemmelig. Arnaud er en hyggelig, mild og ydmyk mann. En ære å få møte ham, og høre han fortelle om sitt liv og hvordan han og de andre munkene jobber med å lage Munkebyosten.

👉 Du kan lese mer om mitt besøk i Munkeby Mariakloster her.

MUNKEBY MARIAKLOSTER I LEVANGER: En flott bygning, men absolutt ikke slik jeg forestilte meg den på forhånd. Foto: Tenk Koffert

MUNKEBYOSTEN I LEVANGER: Osten er kjempegod, og du finner den i delikatesseforretninger rundt omkring i landet. Eller du kan gjøre som meg - kjøpe den direkte fra munkenes selvbetjente butikk! Foto: Tenk Koffert

MUNKEBY KLOSTER I LEVANGER: Bare ruiner er igjen av det opprinnelige cistercienserklosteret fra år 1100-tallet. Det er verdt å gå og ta en titt på ruinene, du finner dem rett nedenfor Munkeby herberge. Foto: Tenk Koffert

PILEGRIMSVANDRING I LEVANGER

OPPLEV INNHERREDS VAKRE NATUR OG DEILIGE MAT VED Å GÅ ST. OLAVSLEDEN

Det som drar flest folk til Munkeby er nok at stedet ligger langs den kjente pilegrimsruten St. Olavsleden.

St. Olavsleden starter i Selånger utenfor Sundsvall i Sverige og ender i Nidarosdomen i Trondheim. Pilegrimsvandring langs St. Olavsleden er en av Europas vakreste pilegrimsopplevelser. Leden er hele 564 kilometer lang, og følger veien Kong Olav Haraldson reiste for å kristne Norge og gjenerobre den norske tronen.

Leden går gjennom kommunene Verdal, Levanger, Stjørdal, Frosta Malvik og Trondheim. Ved Munkeby i Levanger deler leden seg i en indre og en ytre led, og dermed er Munkeby Herberge et naturlig stoppested for mange pilegrimer.

Du trenger ikke være religiøs for å gå pilegrimsvandring, men det er en fordel at du liker å gå tur. I tillegg til deilig mosjon i naturskjønne omgivelser inneholder denne opplevelsen både prisbelønnet ost og lokal øl.

PILEGRIMSVANDRING I LEVANGER: Ruten er godt merket. Foto: Tenk Koffert

PILEGRIMSVANDRING I LEVANGER: Starter du å gå fra Munkeby, ved Levanger, har du flere fine turer å velge mellom. Foto: Tenk Koffert

LEI ELSYKKEL I LEVANGER: Hos Visit Innherred kan du leie elsykler til en rimelig penge. Elsykkel var mitt framkomstmiddel da jeg skulle besøke Galleri Fenka. Foto: Tenk Koffert

KUNSTGALLERI I LEVANGER

Jeg og min nye venn fra Innherred bestemte oss for å låne noen elsykler og ta en sykkeltur ned til Levanger sentrum.

Galleri Fenka, som holder til i Levangers gamle fengsel, er kjent for å huse verker av mange spennende kunstnere som blant andre Bjarne Melgaard, Therese Myran og Bjørg Thorhallsdottir, så vi tenkte det var et interessant sted å stikke innom.

I dette galleriet blir du møtt med et stort smil, enten du skal kjøpe et bilde eller bare er innom for å nyte kunsten. Også barn ønskes velkommen her, og får gjerne utdelt tegnesaker så de kan sette seg på gulvet og skape noe. Anbefales!

👉 Les mer om Galleri Fenka her.

GALLERI FENKA: Jeg besøkte dette fine galleriet sammen med Kathrine fra Gluten- og Melkefri Inspirasjon - superhyggelig dag! Foto: Tenk Koffert

RESTAURANTTIPS I LEVANGER

Mett på kunst, men sultne i magen heiv vi oss på sykkelen igjen. Etter et hyggelig besøk i galleriet, med fine samtaler, bobler i glasset og masse deilig kunst, syklet vi bort til Backlund restaurant hvor vi spiste en god middag.

RESTAURANT BACKLUND I LEVANGER: Deilig middag og hyggelig service hos restaurant Backlund. Foto: Tenk Koffert

PÅ VEI TIL LEVANGER MED NATT-TOG: Bilder fra Instastory som jeg la ut da jeg tok nattoget til Trondheim. Følg meg på Instagram hvis du vil være med på reisen neste gang: @heddabjeren. 😊 Foto: Tenk Koffert

REISE TIL LEVANGER

Jeg tok NSBs nattog til Trondheim, og derfra tok jeg et tog videre til Levanger.

På forhånd var jeg litt nervøs for å ta turen. Jeg husket med gru sist jeg tok nattog. Det var på interrail nedover i Europa for over 20 år siden, og nattkupeen måtte venninnen min og jeg dele med to fremmede. Tilfeldigvis var det to fremmede menn, og jeg husker jeg som 17 år gammel jente synes det var temmelig ubehagelig.

Men jeg kunne spart meg bekymringen. Det har skjedd store ting på nattogfronten de siste tjue åra. 😄 Denne gangen fikk jeg min egen, lille kupé, med hvite laken, to flasker vann og til og med to sjokoladebiter på puta. Bare til meg. Jeg sover utrolig godt når jeg er på noe i fart (tog, fly eller bil funker som bare det! 😄), så det å ta nattog viste seg egentlig å være en glimrende måte for meg å reise på.

Det eneste som ikke er optimalt, er at det ikke er dusj i kupeen, men NSB har faktisk avtale med flere hoteller, slik at du får rabattert pris på frokost og kan ta deg en dusj.

MORGENSTEMNING PÅ OSLO S: Da jeg dro hjem fra Levanger, tok jeg nattoget til Oslo S og dro rett på jobb derfra. Foto: Tore Bjørback Amblie/NSB

TENK KOFFERT I LEVANGER: Her er jeg i Levanger, på sykkeltur for å se på byen. Foto: Kathrine Kragøe Skjelvan

TIL INFO

Jeg var i Levanger i forbindelse med at jeg skulle skrive en reportasje for magasinet Kamille. Det var Visit Innherred som dekket overnatting, mat og aktiviteter og NSB dekket togturen, men de har ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe.

Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

TENK KOFFERT I LEVANGER: Jeg hadde en fin og variert tur til Innherred. Her er Kathrine og jeg klar for sykkeltur! Foto: Tenk Koffert

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ SOSIALE MEDIER

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro. Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.