Krakow – sjarmerende og rimelig storby

KRAKOW: Krakow er en storby som er verdt et besøk! Foto: Pixabay

KRAKOW

Jeg har sagt det før, jeg synes Polen er sterkt undervurdert. Jeg har vært i flere polske byer og har likt dem alle.

Dette var mitt første besøk i Krakow, og ei heller denne byen klarte å skuffe meg. 😊 Krakow er en sjarmerende by som byr på spennende severdigheter, flott arkitektur og mange hyggelige spisesteder med god mat og enda hyggeligere priser.

KRAKOW: Det er fint å sitte på en av uteserveringene ved torget, Rynek Glowny, for å se på livet, men det holder å ta noe å drikke. Her er det både dyrt og dårlig på matfronten, og for min del ødelegger det at det er mange hestekjerrer der — det anser jeg som dyremishandling og noe alle bør styre unna. Foto: Pixabay

KRAKOW: I Krakow finner du både gammel, ærverdig arkitektur og mindre vakre “østblokk”-bygninger. Foto: Pixabay

ARKITEKTUR I KRAKOW

Noe av det som fascinerer meg mest på reise er arkitektur. ❤️

Krakóws gamleby har en rik arkitektur, med innslag fra renessansen, barokken og gotikken.

Andre verdenskrig satte dype spor i Polen, men gamlebyen i Krakow (Stare Miasto) klarte seg bra, og har stått nokså uforandret siden 1300-tallet.

Vakre og godt bevarte bygninger, koselige smågater og det flotte torget, Rynek Glowny, må absolutt ses.

Til dette kan du legge til de sedvanlige slitte østblokkhusene som har forfalt, men fortsatt blir stående og fortsatt er i bruk. Denne miksen er typisk for Polen, og det nå har sin sjarm, synes jeg. 😊

KRAKOW: Det er koselig på torget, Rynek Glowny, men styr unna hest og kjerre. I hele gamlebyen er det mye fin arkitektur, så husk å se opp! Foto: Tenk Koffert

TURISTFELLER I KRAKOW

Rundt torget ligger mange kafeer og restauranter. Typiske turistfeller med dårlig mat og høye priser. Det kan være artig å sette seg her for å se på livet, men kjøp da kun noe å drikke.

På torget er også en annen turistfelle svært synlig, og det er sightseeing med hest og kjerre. Etter min mening er det dyreplageri, og jeg blir lei meg av å se dette.

Jeg støtter selvsagt aldri slik rovdrift på dyr, og det håper jeg ikke du gjør heller.

STYR UNNA: De ser staselige ut, men hestene står og jobber hele dagen i all slags vær og kan umulig ha det bra. Ikke støtt dette. Foto: Pixaby

KAZIMIERZ I KRAKOW

En del av Krakow som ikke klarte seg like godt under krigen er bydelen Kazimierz, det jødiske kvarteret som ligger en 10 minutters spasertur unna sentrum.

Her var mennesketapet stort blant den jødiske befolkningen og ødeleggelsene enorme.

Bak de slitte fasadene skjuler det seg i dag kunstgallerier, second hand-butikker og trendy restauranter og kafeer. Her er det ingen turistfeller, men unge mennesker og et mer autentisk byliv.

Absolutt verdt et besøk!

KAZIMIERZ: Denne bydelen finner du kun en spasertur unna sentrum. Foto: Foto Polska

SHOPPING I KRAKOW

Det er koselig å gå og titte i de små butikkene i gamlebyen.

Her finner du enkeltstående klesbutikker, morsomme interiørforretninger og butikker som selger flotte smykker av amber, eller rav, en spesialitet i de baltiske områdene. For å nevne noe.

Foretrekker du handlesenter ligger det et stort et kun fem minutters gange fra gamlebyen; Galeria Krakowska. Der har de alle de kjente internasjonale kjedebutikkene, flere spisesteder og et par polske butikker.

SHOPPINGSENTER I KRAKOW: Jeg synes det er best å handle utendørs når jeg er på reise, men hos kjøpesenteret Galeria Krakowska finner du alle de kjente, internasjonale kjedebutikkene under samme sak. Foto: ECE

SPISESTEDER I KRAKOW: Polens mest berømte restaurant, Wierzynek, har historie helt tilbake til år 1364. Foto: Polska Statens Turistbyrå

SPISESTEDER I KRAKOW

I Krakow kan du spise som en dronning uten å ha lommeboka til en.

Den ærverdige restauranten, Wierzynek, ligger i gamlebyen og er Krakows mest kjente spisested, såpass kjent at den nærmest kan kalles en turistattraksjon i seg selv. På grunn av dette bør du bestille bord, hvis du ønsker å spise her. Og ja, du bør ta turen. For maten er av høy klasse. Her får du både tradisjonelle polske og internasjonale retter. Prisene er i øvre sjiktet her, noe som tilsvarer normale restaurantpriser hjemme i Norge.

SPISESTEDER I KRAKOW: På Cupcake Corner har de kjempegode cupcakes, og det til svært lave priser. Foto: Tenk Koffert

Restaurant Pod Nosem er kjent for å ha fantastisk god, polsk mat, Musso sushi er en stilig sushirestaurant med god sushi og lave priser, og hos Cupcake Corner får du god kaffe og enda bedre cupcakes.

Og når du først er i Krakow bør du jo teste byens spesialiteter! Zapiekanka er en slags avlang pizzabit. Koster nesten ikke noe, smaker godt og selges over alt. Obwarzanki kalles kringlene som selges i gamlebyen. Kjempegode!

SPISESTEDER I KRAKOW: I Krakow kan du unne deg luksusmat, uten at det koster så altfor mye. Denne retten er fra den kjente restauranten Wierzynek. Foto: Polska Statens Turistbyrå

VELVÆREBEHANDLINGER I KRAKOW

Det er ingen vits i å farge etterveksten eller klippe seg rett før man reiser til Polen, ei heller stelle neglene eller ta massasje - for dette er veldig billig her! Krakow har mange frisører og spa. Jeg hadde ikke tid da jeg var i Krakow denne gangen, men dette er egentlig noe jeg alltid unner meg i Polen.

SEVERDIGHETER I KRAKOW: Wieliczka, en av verdens mest kjente saltgruver. Står på UNESCOs verdensarvliste. Foto: Polska Statens Turistbyrå

SEVERDIGHETER I KRAKOW

Det er mye spennende å se i Krakow. Vi bestemte oss for å besøke Auschwitz og saltgruvene utenfor Krakow, Wieliczka. Jeg var spent på hva tenåringsguttene (min sønn og mine stesønner) ville mene om disse attraksjonene, og det viste seg at de synes det var svært spennende og interessant.

Auschwitz er vanskelig å ikke la seg berøre av, mange sterke og grusomme inntrykk. Og Saltgruvene var mye mer fascinerende enn jeg på forhånd kunne forestilt meg. Jeg skal skrive egne innlegg om disse to besøkene etterhvert.

HOTELL I KRAKOW: Standarden på hotellet var fin, og minnet mer om 4- enn 3-stjerners. Foto: Szary Residence

OVERNATTING I KRAKOW

Jeg var på europaferie da jeg besøkte Krakow, og siden jeg hadde med meg bil, valgte jeg å bo på et hotell litt utenfor Krakow sentrum.

Jeg hadde planer om å besøke forskjellige severdigheter et stykke unna sentrum uansett, så sånn sett passet dette fint. Utenfor sentrum fant jeg dessuten et veldig fint hotell med flott standard, restaurant, gode priser og spa og treningstilbud. Hotellet ligger rett ved siden av en gård som har hester. Her fikk jeg mye for pengene!

HOTELL I KRAKOW: Hos Szary Residence kan du prøve hesteridning. Jeg synes det var kjempekoselig å hilse på og klappe hestene hver morgen før vi dro ut til dagens aktiviteter. Foto: Szary Residence

Hotellet heter Szary Residence, ligger en drøy mil fra gamlebyen i Krakow og har 3 stjerner. Hotellstandarden i Polen er høy, og komforten her var slik jeg vanligvis forventer av et 4-stjerners hotell.

Jeg hadde bestilt et pakketilbud, så hele familien fikk frokost hver dag, treretters middag hver kveld og en times tid i spaavdelingen hver.

Jeg synes frokosten var god, mens middagen synes jeg bare var helt OK, ingen høydare, men ikke så aller verst heller.

HOTELL I KRAKOW: Maten her var helt OK, men ingen kulinarisk høydare. Servicen var også så som så. Foto: Szary Residence

PS! Hvis du liker dette innlegget, klikk på hjertet nederst i saken, del innlegget på mail eller i sosiale medier med noen du vil ta med deg på tur eller lagre innlegget på Pinterest. 😊 Takk for at du leser reisebloggen Tenk Koffert! ❤️

RUTA: Det tar omtrent 20 timer å kjøre Oslo - København - Hamburg - Krakow. Foto: Google Maps

REISE TIL KRAKOW

Det enkleste er selvsagt å fly til Krakow. Å fly og ta en helgetur til Polens nest største by er både raskt og billig. Flyturen fra Oslo tar ca 2 timer, og tog eller taxi ned til sentrum tar 20 minutter.

Jeg var på en roadtrip i Europa, da jeg dro innom Krakow, så jeg kjørte faktisk bil. Jeg synes faktisk det funket veldig fint å kjøre til Krakow, men det er klart; det er en lang kjøretur!

Første stopp var København i Danmark, hvor jeg kun var innom for en rask matbit, og siste stopp for kvelden var Hamburg i Tyskland hvor jeg overnattet til neste morgen.

Neste dag kjørte jeg i retning Krakow. Det tar omtrent ni timer å kjøre til Krakow fra Hamburg.

Å kjøre på autobahn er spesielt, må jeg si. Ingen fartsgrense gjør at de fleste velger å kjøre i langt over 100, og man ender fort opp med å bli temmelig fartsblind. Deilig å komme seg kjapt fram, men viktig å følge godt med!

Overgangen fra tyske autobahn til polske motorveier var brutal. Humpete og ekstremt dårlige veier i flere kilometer. Såpass humpete at jeg begynte å bekymre meg for om bilen skulle ta skade av det. Har aldri i mitt liv kjørt på så dårlig vei! Men et par kilometer inn i landet var saken en helt annen. Brått tok helt nye, supre veier over — bedre enn de jeg var vant til gjennom Tyskland. Jeg møtte på et par bomstasjoner her, prisene varierte, men alle var på under 10 norske kroner.

Langs motorveien fra Tysklands grense og mot Krakow er det flere bensinstasjoner. Alle med stort og godt utvalg, til priser så lave at det grenser mot det latterlige. Dette står i sterk kontrast til bensinstasjonene i Tyskland, som både var dyre og dårlige. Der kostet en vannflaske som den gjør på bensinstasjoner i Norge, og jeg måtte også betale for å gå på toalettet. Og hadde vi ikke kontanter fikk vi ikke lov å gå på do!

BILTUR TIL KRAKOW: Forfriskninger langs den polske motorveien, på vei til det fine hotellet vårt som hadde hester i hagen. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT: Jeg hadde et fint opphold i Krakow og drar gjerne tilbake. Foto: Pixabay/Tenk Koffert

TIL INFO

Reisen til Krakow er i sin helhet dekket av Tenk Koffert selv.

Det er som vanlig ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe.

Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ SOSIALE MEDIER

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro.

Jeg er også på Instagram, der heter jeg @tenkkoffertcom

Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.