Hei!

Hedda her! Jeg skriver om reiser, mat og morsomme opplevelser.

Biltur til Krakow

BILTUR I EUROPA MED TO VOKSNE OG FIRE UNGDOMMER

I sommer pakket Mannen og jeg bilen full av kofferter og tenåringsgutter (vi har fire til sammen) og la ut på biltur.

BILFERIE: Her har vi akkurat lagt ut på langtur. Mannen kjører, jeg snapper og kidsa i baksetet er opptatt med ipads og telefoner. Foto: Hedda Bjerén/ Snap: @heddabully

TIL TYSKLAND

Første stopp var København i Danmark, hvor vi kun var innom for en rask matbit, og siste stopp for kvelden var Hamburg i Tyskland.

RUTA: Det tar omtrent 20 timer å kjøre Lillestrøm - København - Hamburg - Krakow. Foto: Google Maps

FRISK START PÅ TUREN

Vi hadde på forhånd booket hotell i Hamburg, og siden dette kun var et sted å tilbringe natten før vi skulle kjøre videre var tanken at det skulle være et enkelt hotell, ikke så dyrt, med helt OK standard. Vi ville ha frokost inkludert og det skulle ligge sentralt til. Hotellet vi hadde bestilt (annonselenke) viste seg å ligge rett over en svær sexsjappe i et ganske lugubert strøk ... Gaten var mørk, kun lyst opp av glorete sexskilt, og prostituerte damer og tvilsomme typer lusket utenfor. Dette resulterte i lettere hysterisk stemning blant oss voksne og brølende latter fra ungdommen. 😂 Men hotellet viste seg heldigvis å være rent og helt fint på innsiden, så vi valgte etter mye om og men å bli. 😅

Vi spiste middag på en restaurant i nærheten, Mannen og jeg kjøpte oss en flaske vin fra kiosken ved siden av hotellet og vi tok kvelden forholdsvis tidlig.

BILTUR TIL KRAKOW

Neste dag kjørte vi i retning Krakow. Det tar omtrent ni timer å kjøre til Krakow fra Hamburg.

Vi bestemte oss for å stoppe innom Berlin på veien. Der spiste vi lunsj, og vi besøkte East Side Gallery, eller restene av Berlinmuren, slik at gutta skulle få se den.

TURISTER: Mannen, meg og Robin foran East Side Gallery. Foto: Tenk Koffert

BERLINMUREN:  East Side Gallery  er den lengste gjenværende delen av Berlinmuren. Foto: Hedda Bjerén

BERLINMUREN: East Side Gallery er den lengste gjenværende delen av Berlinmuren. Foto: Hedda Bjerén

MOTORVEI I TYSKLAND OG POLEN

Å kjøre på autobahn er spesielt, må jeg si. Ingen fartsgrense gjør at de fleste velger å kjøre i langt over 100, og man ender fort opp med å bli temmelig fartsblind. Deilig å komme seg kjapt fram, men viktig å følge godt med!

Overgangen fra tyske autobahn til polske motorveier var brutal. Humpete og ekstremt dårlige veier i flere kilometer. Såpass humpete at vi begynte å bekymre oss for om bilen skulle ta skade av det. Har aldri i mitt liv kjørt på så dårlig vei! Men et par kilometer inn i landet var saken en helt annen. Brått tok helt nye, supre veier over — bedre enn de vi var vant til gjennom Tyskland. Vi møtte på et par bomstasjoner her, prisene varierte, men alle var på under 10 norske kroner.

COLA ZERO: Forfriskninger langs den polske motorveien. Foto: Hedda Bjerén/Snap: @heddabully

Langs motorveien fra Tysklands grense og mot Krakow er det flere bensinstasjoner. Alle med stort og godt utvalg, til priser så lave at det grenser mot det latterlige. Dette står i sterk kontrast til bensinstasjonene i Tyskland, som både var dyre og dårlige. Der kostet en vannflaske som den gjør på bensinstasjoner i Norge, og vi måtte også betale for å gå på toalettet. Og hadde vi ikke kontanter fikk vi ikke lov å gå på do!

HOTELL I KRAKOW

Siden vi kjørte bil valgte vi å bo på et hotell litt utenfor Krakow sentrum. Vi hadde planer om å besøke forskjellige severdigheter et stykke unna sentrum uansett, så sånn sett passet dette fint for oss. Utenfor sentrum fant vi dessuten et veldig fint hotell med flott standard, restaurant, gode priser og spa og treningstilbud. Hotellet ligger rett ved siden av en gård som har hester. Er du interessert kan du prøve hesteridning her.

HEST: Hos Szary Residence kan du prøve hesteridning. Foto: Szary Residence

KOSELIG MED DYR: Jeg er ikke noe glad i hesteridning, men jeg elsker dyr, så jeg synes det var kjempekoselig å hilse på og klappe hestene hver morgen før vi dro ut til dagens aktiviteter. Foto: Hedda Bjerén/ Snap: @heddabully

Hotellet heter Szary Residence (annonselenke), ligger en drøy mil fra gamlebyen i Krakow og har 3 stjerner. Hotellstandarden i Polen er høy, og komforten her var slik jeg vanligvis forventer av et 4-stjerners hotell. Vi hadde bestilt et pakketilbud, så hele familien fikk frokost hver dag, treretters middag hver kveld og en times tid i spaavdelingen hver. Jeg synes frokosten var god, mens middagen synes jeg bare var helt OK, ingen høydare, men ikke så aller verst.

HOTELLET: Standarden på hotellet var fin, og minnet mer om 4- enn 3-stjerners. Foto: Szary Residence

RESTAURANTEN: Maten her var helt OK, men ingen kulinarisk høydare. Servicen var også så som så. Foto: Szary Residence

KRAKOW

Jeg har sagt det før, jeg synes Polen er sterkt undervurdert. Jeg har vært i flere polske byer og har likt dem alle. Dette var mitt første besøk i Krakow, og ei heller denne byen klarte å skuffe meg. Krakow er en sjarmerende by som byr på spennende severdigheter, flott arkitektur og mange hyggelige spisesteder med god mat og enda hyggeligere priser.

TURISTFELLE I GAMLEBYEN: Det er fint å sitte på uteserveringen ved torget, Rynek Glowny, for å se på livet, men det holder å ta noe å drikke. Her er det både dyrt og dårlig på matfronten. Foto: Hedda Bjerén/ Snap: @heddabully

ARKITEKTUR I KRAKOW

SLITT, MEN SJARMERENDE: Krakóws gamleby har en rik arkitektur, med innslag fra renessansen, barokken og gotikken. Foto: Hedda Bjerén

Andre verdenskrig satte dype spor i Polen, men gamlebyen i Krakow (Stare Miasto) klarte seg bra, og har stått nokså uforandret siden 1300-tallet. Vakker og godt bevart middelaldersk arkitektur, koselige smågater og det flotte torget, Rynek Glowny, må absolutt ses. Til dette kan du legge til de sedvanlige slitte østblokkhusene som har forfalt, men fortsatt blir stående og fortsatt er i bruk. Denne miksen er typisk for Polen, og det nå har sin sjarm, synes jeg.

TURISTFELLER I KRAKOW

STYR UNNA: De ser staselige ut, men hestene står og jobber hele dagen i all slags vær og kan umulig ha det bra. Ikke støtt dette. Foto: Pixaby

Rundt torget ligger mange kafeer og restauranter. Typiske turistfeller med dårlig mat og høye priser. Det kan være artig å sette seg her for å se på livet, men kjøp da kun noe å drikke.

På torget er også en annen turistfelle svært synlig, og det er sightseeing med hest og kjerre. Etter min mening er det dyreplageri, og jeg blir lei meg av å se dette. Jeg støtter selvsagt aldri slik rovdrift på dyr, og det håper jeg ikke du gjør heller.

RYNEK GLOWNY: De staselige hestene med kjerre holder til på torget. Foto: Hedda Bjerén/ Snap: @heddabully

KAZIMIERZ

KAZIMIERZ: Denne bydelen finner du kun en spasertur unna sentrum. Foto: Foto Polska

En del av Krakow som ikke klarte seg like godt under krigen er bydelen Kazimierz, det jødiske kvarteret som ligger en 10 minutters spasertur unna sentrum. Her var mennesketapet stort blant den jødiske befolkningen og ødeleggelsene enorme. Bak de slitte fasadene skjuler det seg i dag kunstgallerier, second hand-butikker og trendy restauranter og kafeer. Her er det ingen turistfeller, men unge mennesker og et mer autentisk byliv.

SHOPPE I KRAKOW

SHOPPINGSENTER: Jeg synes det er best å handle utendørs når jeg er på reise, men hos kjøpesenteret Galeria Krakowska finner du alle de kjente, internasjonale kjedebutikkene under samme sak. Foto: ECE

Det er koselig å gå og titte i de små butikkene i gamlebyen. Enkeltstående klesbutikker, morsomme interiørforretninger, butikker som selger flotte smykker av amber, eller rav, en spesialitet i de baltiske områdene.

Foretrekker du handlesenter ligger det et stort et kun fem minutters gange fra gamlebyen; Galeria Krakowska. Der har de alle de kjente internasjonale kjedebutikkene, flere spisesteder og et par polske butikker.

SPISESTEDER I KRAKOW

GOURMETMAT: I Krakow kan du unne deg luksusmat, uten at det koster så altfor mye. Denne retten er fra den kjente restauranten Wierzynek. Foto: Polska Statens Turistbyrå

WIERZYNEK: Polens mest berømte restaurant, med historie helt tilbake til år 1364. Foto: Polska Statens Turistbyrå

I Krakow kan du spise som en dronning uten å ha lommeboka som en.

Den ærverdige restauranten, Wierzynek, ligger i gamlebyen og er Krakows mest kjente spisested, såpass kjent at den nærmest kan kalles en turistattraksjon i seg selv. På grunn av dette bør du bestille bord, hvis du ønsker å spise her. Og ja, du bør ta turen. For maten er av høy klasse. Her får du både tradisjonelle polske og internasjonale retter. Prisene er i øvre sjiktet her, noe som tilsvarer normale restaurantpriser hjemme i Norge.

Restaurant Pod Nosem er kjent for å ha fantastisk god, polsk mat, Musso sushi er en stilig sushirestaurant med god sushi og lave priser, og hos Cupcake Corner får du god kaffe og ende bedre cupcakes.

Og når du først er i Krakow bør du jo teste byens spesialiteter! Zapiekanka er en slags avlang pizzabit. Koster nesten ikke noe, smaker godt og selges over alt. Obwarzanki kalles kringlene som selges i gamlebyen. Kjempegode!

VELVÆREBEHANDLINGER I KRAKOW

Det er ingen vits i å farge etterveksten eller klippe seg rett før man reiser til Polen, ei heller stelle neglene eller ta massasje - for dette er veldig billig her! Krakow har mange frisører og spa. Jeg hadde ikke tid da jeg var i Krakow denne gangen, men dette er egentlig noe jeg alltid unner meg i Polen.

SEVERDIGHETER I KRAKOW

WIELICZKA:  En av verdens mest kjente saltgruver. Står på UNESCOs verdensarvliste. Foto: Polska Statens Turistbyrå

WIELICZKA: En av verdens mest kjente saltgruver. Står på UNESCOs verdensarvliste. Foto: Polska Statens Turistbyrå

Det er mye spennende å se i Krakow. Vi bestemte oss for å besøke Auschwitz og saltgruvene utenfor Krakow, Wieliczka. Jeg var spent på hva våre tenåringsgutter ville mene om disse attraksjonene, og det viste seg at de synes det var svært spennende og interessant.

Auschwitz er vanskelig å ikke la seg berøre av, mange sterke og grusomme inntrykk. Og Saltgruvene var mye mer fascinerende enn jeg på forhånd kunne forestilt meg. Jeg skal skrive egne innlegg om disse to besøkene senere.

REISE TIL KRAKOW

Det funket fint å kjøre til Krakow (i alle fall for oss som bor på Østlandet), men å fly og ta en helgetur til Polens nest største by er både raskt og billig. Flyturen fra Oslo tar ca 2 timer, og tog eller taxi ned til sentrum tar 20 minutter.

(Forsidefoto: Polska Statens Turistbyrå)

Historie og kultur i Toledo

Dette må du ha i håndbagasjen