Alt du trenger å vite om safari i Kenya

SAFARI I MASAI MARA, KENYA: Det føles helt spektakulært å være så nært disse ville, vakre dyrene. Foto: Tenk Koffert

ALT DU TRENGER Å VITE OM SAFARI I KENYA

Å dra på safari er uten tvil den mest spektakulære reiseopplevelsen jeg har hatt så langt. Jeg synes det var SÅ stas å se de ville dyrene i sitt naturlige habitat. Virkelig stort! ❤️

Lenger ned i saken får du svar på det du lurer på om det å reise på safaritur til Masai Mara i Kenya.

SAFARI I KENYA: Denne vakre løvinnen så vi i nasjonalparken Masai Mara. Foto: Tenk Koffert

SAFARI I KENYA: Har du planer om å ta en safaritur til Kenya, har du en helt uforglemmelig opplevelse foran deg. Gled deg! Foto: Tenk Koffert

MASAI MARA I KENYA

Masai Mara var den andre nasjonalparken jeg besøkte på min reise, og alt du trenger å vite om Masai Mara kan du lese her. 👇

LØVEUNGER I MASAI MARA, KENYA: I Masai Mara var vi så heldige å møte på en løvemamma med hele elleve løvebarn - et stort øyeblikk for oss. Foto: Tenk Koffert

SAFARI I NASJONALPARKEN MASAI MARA I KENYA

Masai Mara er den mest kjente og den mest populære nasjonalparken i Kenya, rett etterfulgt av Amboseli.

Masai Mara kjennetegnes av å ha en stor konsentrasjon av løver, geparder og leoparder. Faktisk er Masai Mara det stedet i Afrika med flest løver, og dermed er det gode sjanser for å se det vakre kattedyret her.

En annen grunn til at Masai Mara er så kjent og populær, er masaiene.

BESØK HOS MASAIENE I MASAI MARA: Jeg synes det var fantastisk å møte masaiene.. Du kan lese om vårt besøk hos masaiene her. Foto: Tenk Koffert

MASAIENE I MASAI MARA, KENYA

Masaiene er kjent for å være høye, slanke og rødkledde. Kvinnene pynter seg med flotte, fargerike smykker rundt halsen og på hodet, og fra ørene henger ørepynt i fleng. Rundt armene og anklene har de også smykker og tykke metallbånd. Klærne deres har sterke farger og håret er kort.

Mennene er for det meste rødkledde, og har gjerne fargerike belter eller noen få armbånd. De fleste har fjernet alt håret på hodet, og mange av dem bærer på en stokk. Stokken er et våpen de bruker når de er på jakt.

Masaiene et vennlig og gjestfritt folkeslag som det er mulig å besøke. Her kan du lese om da jeg besøkte en masailandsby i Kenya.

FINE UNGER I MASAI MARA, KENYA: Disse søte ungene møtte jeg i masailandsbyen i Masai Mara, Kenya. 💕 Foto: Tenk Koffert

DEDIKERT SAFARIGUIDE I MASAI MARA, KENYA

Da vi gikk av flyet i Nairobi i Kenya, ble vi møtt av sjåføren vår, Joshua, han skulle være sammen med oss hele safariuken. Vi delte safaribil med et hyggelig par fra Danmark, og Joshua tok oss med på turen sørover, mot nasjonalparken Amboseli, hvor vi var noen dager, før ferden gikk videre til Masai Mara.

Joshua var en fantastisk guide, han kan jeg varmt anbefale. 😊 Veldig dyktig og skikkelig hyggelig — med en aldeles herlig latter. 😄

TIPS! Du kan lese om nasjonalparken, Amboseli, her!

SAFARI I KENYA: Da jeg var på safari i Kenya, valgte jeg høy standard. Da fikk jeg kjøre i en bil som dette.. Foto: Tenk Koffert

MASAI MARA I KENYA

I verdensberømte Masai Mara, Afrikas mest populæret safarimål, hadde vi et par dager. Parken har fått sitt navn etter masaiene og elven Mara.

Masai Mara har høy tetthet av dyr, og her er det store muligheter for å se «De Fem Store». Naturen er vakker, både tomme sletter og frodige kratt og enger. Og store, tørre områder og svære, våte sumper og vannhull.

Den ene dagen var vi på en heldags game drive. Hele dagen ble brukt til å lete etter de forskjellige dyrene. Vår guide, Joshua, var kjempeflink til å finne alle de forskjellige områdene, og styre i retning av dyrene vi håpet å få se.

SAFARI I KENYA: Safari byr på variert natur og mange vakre og spennende dyr. Foto: Tenk Koffert

Vi hadde også pikniklunsj ute på sletten — en spennende og annerledes lunsj, i forhold til hva jeg er vant til, for å si det mildt. 😄 Det er noe eget å sitte på et teppe ute på en svær slette, med zebra gressende et stykke bortenfor.

MASAI MARA: Når du midt i løvenes rike, Masai Mara, bare skal løpe bort til nærmeste tre for en liten tissepause, og innser at du er litt vel langt unna safaribilen… Bare du og en dau bøffel. 🤣 Foto: Tenk Koffert

KJEMPEKROKODILLENE I MARAFLODEN

Vi kjørte også til Marafloden for å se på kjempekrokodillene. Noen av dem er nesten 100 år gamle, fascinerende og skumle dyr! Da vi så dem lå de og kjølte seg ned ved siden av en stor flodhestfamilie.

KROKODILLER I MARAFLODEN: Selv om det ikke kommer særlig godt med på bildet, så fikk vi se krokodillene i Marafloden. De var mye enklere å se med øynene enn å ta bilde av med kamera og mobil. 😂 Foto: Tenk Koffert

Mellom juli og oktober foregår den såkalte migrasjonen i Masai Mara, og nasjonalparken blir med det det området med den største konsentrasjonen av ville dyr i hele verden. Reiser du til Masai Mara i denne perioden vil du oppleve den spektakulære vandringen på i underkant av 1500 kilometer, hvor dyrene er ute etter vann og nytt gress. Vi snakker hundretusenvis av zebraer og over en million gnu, masse gaseller og antiloper.

Det er under denne vandringen, at en del av dem blir ofre for de enorme nilkrokodillene når de krysser Marafloden.

Selv så jeg en stor elefantfamilie på vandring. Og fikk se at de fant vann ved foten av Kilimanjaro. 😍

ELEFANTVANDRING I MASAI MARA KENYA: For en vakker opplevelse det var å se denne fine elefantfamilien på vandring etter vann. Foto: Tenk Koffert

HOTELL VED MASAI MARA I KENYA

Det kan være greit å vite at varmtvann og strøm kun er tilgjengelig i gitte tidsrom på de fleste hoteller ved safariområdene i Kenya. Det var ikke noe problem for oss, for vi var ute på safari da disse tingene ikke var tilgjengelig.

I tillegg har ikke alle rommene hårføner, så ta med det hjemmefra hvis du bestemmer deg for å reise hit. Jeg hadde IKKE med hårføner, og hadde et vare strev med å få tak i det da jeg var i Kenya, haha. 🤣

Da jeg var i Masai Mara bodde jeg på Masai Mara Sopa Lodge. Dette er en nydelig lodge bestående av mange fine, runde hytter i tradisjonell afrikansk stil. Lodgen har restaurant, bar, butikk og basseng. Lodgen ligger rett utenfor Masai Mara naturpark.

SAFARI I KENYA — SOSIALT ANSVAR

Vi bestilte vår reise av byrået Afrikasafari.no, fordi vi ønsket et fast opplegg hvor alt var rigget til for oss av noen som hadde lang erfaring med både safari, Kenya og Tanzania.

Jeg brukte en del tid på å orientere meg i jungelen (eh … 😏) av turoperatører som finnes i safarisegmentet. Det var viktig for meg å velge et firma som gir tilbake til lokalsamfunnet. Viktig å ikke bare sponse mette og gode hvite menn, men passe på at det at jeg reiser kommer lokalsamfunnet til gode på en eller annen måte.

På turoperatørens nettsider fant jeg info om hvordan de tar ansvar, og følte meg fornøyd med å velge dem.

Her kan du lese om Afrika Safaris holdning til det å ta sitt sosiale ansvar.

SAFARI I KENYA: Velg et firma som tar ansvar og støtter lokalbefolkningen. Foto: Tenk Koffert

OFTE STILTE SPØRSMÅL OM SAFARI I KENYA

Når du har bestilt eller vurderer å bestille deg en safaritur stiller du deg gjerne en rekke spørsmål. Det er jo en annerledes reise, og du vet kanskje ikke helt hva du går til.

Nedenfor her har jeg prøvd å besvare det du oftest lurer på foran en safaritur. 👇

TENK KOFFERT PÅ SAFARI I KENYA: Her får du svar på det du lurer på om å reise på safari til Kenya. Foto: Tenk Koffert

HVILKE VAKSINER TRENGS FOR Å REISE TIL KENYA?

Dra til din kommunes vaksinekontor. Det er der de har best peiling på reisevaksiner, og de vil gi deg den korrekte informasjonen du trenger.

Selv gikk jeg til fastlegen, og da ble det mye surr og feil. Så skal jeg ta vaksiner igjen, er det kun vaksinekontoret jeg setter min lit til.

Her kan du lese myndighetenes informasjon vedrørende vaksiner før innreise til Kenya.

SAFARI I KENYA: Å reise til Masai Mara for å se løver er noe av det beste jeg har gjort. Foto: Tenk Koffert

HVORDAN ER VÆRET I MASAI MARA?

Før jeg reiste på safari var jeg skikkelig usikker på hvordan været kom til å være. Det er jo én ting hva YR sier, og en annen ting hva som virkelig stemmer. I alle fall når det er snakk om værvarsel for utlandet.

Jeg lærte raskt at selv om YR påsto det skulle regne hele dagen, så gjorde det ikke det. Det betydde kanskje en liten periode med duskregn, men som oftest ikke det engang.

I Masai Mara ligger teperaturene rundt 27-31 grader på dagen. Morgenene er kalde.

SAFARI: Safari er fantastisk! Sett det på bucketlisten din med en gang! Foto: Tenk Koffert

NÅR ER DEN BESTE TIDEN Å BESØKE MASAI MARA FOR SAFARI?

Kenya har ikke vinter og sommer på samme måte som vi har her hjemme, de har sesonger med tørketid og regntid.

Det som kalles for “den store regntiden” er som regel i april og mai, og “den lille” er mellom slutten av oktober til desember. I månedene april, mai, november og desember regner det en del, noe som kan føre til at veiene blir omtrent umulige å kjøre på, så unngå gjerne disse månedene.

Mellom juli og oktober foregår den såkalte migrasjonen i Masai Mara, og nasjonalparken blir med det det området med den største konsentrasjonen av ville dyr i hele verden. Reiser du til Masai Mara i denne perioden vil du oppleve den spektakulære vandringen.

Mellom desember og februar er det størst mulighet for å se løver!

Sånn generelt for safari i Kenya, er det januar og februar som ofte trekkes fram som den aller beste tiden, i tillegg til perioden juni-september. Selv var jeg der i september.

LØVER I MASAI MARA: Masai Mara er den naturparken som har flest løver. Foto: Tenk Koffert

HVA MENES MED DE FEM STORE?

"De fem store" er elefant, løve, leopard, bøffel og neshorn, og det er et mål for de fleste på safari å få sett disse artene. Vi var så heldige at vi fikk se alle.

Vi så mange elefanter, løver og bøfler. Så mange at jeg for lengst har mistet tellingen. Men vi så kun én leopard og ett neshorn.

Leoparden lå høyt oppe i et tre i nasjonalparken Masai Mara og slappet av, mens neshornet spankulerte rundt på sletten i samme nasjonalpark. Det var helt fantastisk å se dem. ❤️

Fram til slutten av 70-tallet var det mange neshorn i Masai Mara, men på grunn av ulovlig jakt er de nå utrydningstruet. I Masai Mara er det kun 16 stykker igjen. Vi følte oss veldig heldige som fikk se en av dem.

NESHORN I MASAI MARA: Neshornene er dessverre utryddet, og de er så få at det er vanskelig å få øye på dem. Vi var heldige og fikk se en da vi besøkte Masai Mara, men da stimlet det til mange biler, og dette var den eneste gangen jeg følte vi som turister forstyrret et dyr. Alle andre ganger vi så dyr gikk det mye roligere for seg. Foto: Tenk Koffert

HVA SLAGS KLÆR SKAL JEG GÅ MED PÅ SAFARI?

Til tross for høye dagtemperaturer følte jeg aldri at jeg holdt på å svette i hjel. Vi satt i en åpen safaribil og kjørte nesten hele tiden, så vinden gjorde at det ble svalt. Men jeg hadde på meg caps hele tiden, og hadde jeg ikke hatt det, ville hodebunnen blitt svidd. 🤪

Da jeg prøvde å google “safari” før vi reiste, ble jeg egentlig veldig usikker på hva jeg skulle ha med meg av klær på turen. På alle bilder jeg så, hadde folk på seg fancy safariklær, med helt spesielle hatter, skjorter og bukser, alt i grønt eller kaki. Jeg hadde ikke safariklær, og hadde egentlig ikke lyst til å ivestere flere tusen kroner i noe sånt.

Jeg var i alle fall sikker på at jeg ville ha på meg noe som var behagelig. Det er lange dager når man er ute på game drive, som det heter.

Jeg valgte å ha på meg treningstights, t-skjorte og caps, og på starten av dagen hadde jeg fleecegenser i tillegg. På beina hadde jeg vanlige joggesko. Har du noen greie tursko er også det flott å bruke. Jeg ville absolutt ikke brukt sandaler. Er tross alt fare for noen creepy crawlers (som jeg personlig er livredd for), det blir for kaldt på morgenen med sandaler og etter min mening er det for slitsomt å gå med det en hel dag, som er kjempelang. Gode sko er et must!

Fargevalget bør være dust. Det sies av tsetsefluene tiltrekkes av svart, så prøv å begrense det. Jeg hadde på meg tights som var veldig mørke blå, men merket heldigvis ikke noe til den skumle flua. Altfor skrikende farger kan virke skremmende på dyra, så hold deg til grønt, brunt og beige.

PÅ BESØK HOS MASAIENE: Besøket i masailandsbyen kan du lese mer om her. Men på dette bildet ser du litt mer hva jeg typisk hadde på meg da jeg var på safari. Foto: Tenk Koffert

TIL INFO

Dette var en privat reise, og turen er i sin helhet betalt av meg selv.

Som alltid er det ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive. Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

TENK KOFFERT I KENYA: Jeg synes det var helt fantastisk å reise til Kenya, og ønsker meg tilbake. Foto: Tenk Koffert

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ SOSIALE MEDIER

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro.

Jeg er også på Instagram, der heter jeg @tenkkoffertcom

Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.